Hopp til innhold

Veteranskip trenger krisehjelp

Veteranskipet "Rogaland" er i store økonomiske vansker. Nå ber ildsjelene kommune og fylke om krisehjelp.

Veteranskibet Rogaland

Ildsjelene som holder liv i veteranskipet 'Rogaland' er i ferd med å gå tomme. Nå trenger de krisehjelp.

Foto: John Gunnar Skien / NRK

Fartøyet fra 1929 er et av Norges største veteranskip og erklært verneverdig av Riksantikvaren. Men kostbart vedlikehold har i år ført til økonomisk krise for stiftelsen.

Er omtrent blakke

- For å si det rett ut er vi omtrent blakke, sier styreleder i Stiftelsen Veteranskibet Rogaland, Finn Lien.

- Det har vært en del etterslep på vedlikehold, og det har vi fått for full tyngde nå, sier han.

Utgiftene det siste året har snart rundet en million kroner, mens tilskuddet fra det offentlige er på godt 600.000 kroner.

Kan måtte legge ned

Tilskuddet kommer fra Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune og Riksantikvaren, men i år har altså vedlikeholdsutgiftene sprengt alle grenser. Pengemangelen er i ferd med å ta motet fra det det sittende styret.

- De få ildsjelene som driver dette er nå i ferd med å gå tomme. Hvis vi ser at vi ikke klarer det, så er vi forplikta til å gi beskjed om nå må vi bare legge ned kortene og så får vi se hva som kommer ut av det, sier styreleder Lien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Veteranskipet "Rogaland"

Veteranskipet fra 1929 er et av de viktigste kulturminnene i distrkitet, mener direktør Harald Hamre ved Sjøfartsmuseet.

Foto: John Gunnar Skien / NRK

Støtte fra museet

Direktør på Stavanger Sjøfartsmuseum, Harald Hamre, håper innstendig at det ikke går så langt at driften blir lagt ned.

- Jeg vil håpe at både Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune hjelper dem til å komme over den akutte krisen, og så får man sette seg ned sammen med offentlig myndighet, kommune, fylke og riksantikvaren, og legge en konkret plan for restaureringsarbeidet og driften framover, sier han.

Nattrute og fangetransport

I dag blir "Rogaland" leid ut til private arrangement, men det har en lang historie.

Veteranskipet ble i sin tid brukt til å eksportere fisk og jorbruksprodukter til Østlandet, men M/S Rogaland gikk óg i den poplære Nattruten til Bergen. Da var blant annet fangetransport en kuriøs liten del av jobben til det gamle dampskipet.

- Ja, her snakker vi om et av de viktigste kulturminnene i distriktet vårt, sier direktør Harald Hamre ved Sjøfartsmuseet.

Sevland lover ingenting

Men stavangerordførar Leif Johan Sevland kan foreløpig ikke love en eneste krone for å redde skipet ut av den økonomiske klemma.

- Søker de om mer, så får vi vurdere det, men løftene får komme i løpet av høsten i så fall. Det er veldig vanskelig å si det akkurat her og nå, sier han.

Ordføreren setter likevel døra på gløtt:

- Båten er viktig, og vi har et ansvar for å bevare kystkulturen og kulturminnene. Det er blant annet derfor Stavanger kommune har bevilga ganske store beløp hvert eneste år til drift og vedlikehold av skipet.