Hopp til innhold

Varsler konkurser hvis drivstoffprisene fortsetter å stige – Vedum lover ingenting

Daglig leder i transportnæringen ber regjeringen komme med tiltak for å få ned drivstoffprisene før det er for sent. Frp foreslår å fjerne drivstoffavgiftene helt, men Vedum vil ikke gi noen løfter om å kutte i avgiften.

David Torgersen, daglig leder for transportfirmaet A3-transport.

David Torgersen, daglig leder i A3-transport, tror vi vil se konkurser om prisene på drivstoff ikke bedrer seg snart.

Foto: Håkon Mannsåker / NRK

– Vi vil se konkurser. Det er i utgangspunktet dårlige marginer. En enorm økning på drivstoff får alvorlige konsekvenser.

Det sier en bekymret David Torgersen, som er daglig leder for transportfirmaet A3-transport.

I går steg bensinprisene til over 26 kroner per liter på grunn av krigen i Ukraina, og det er ingen tegn til at toppen er nådd.

Når prisene er så høye går godt over 1/3 av det forbrukeren betaler rett i statskassen.

Teknisk beregningsutvalg mener prisveksten for 2022 vil ligge på 3,3 prosent.

For tre uker siden mente de veksten ville være 2,6 prosent, men sa at det var knyttet stor uvisse til dette.

– Prisøkningen betyr at marginene er redusert til et absolutt minimum. Får vi en økning på noen kroner til, taper vi penger, sier Torgersen.

For A3-transport er 10 prosent av de totale utgiftene drivstoff. Den siste tiden har drivstoffet økt med 33 prosent, og hvis dette fortsetter er han bekymret for transportnæringen.

Nå håper han staten kommer raskt på banen med tiltak som kan redusere drivstoffavgiftene.

– Vi har ikke mange ukene å gå på før det bør skje noe, understreker han.

Ingen løfter fra Vedum

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum er åpen for å gjøre grep i avgiftspolitikken hvis prisgaloppen fortsetter.

– Prisene er altfor høye. Vi har hatt en økning vi aldri hadde trodd var mulig, sier Vedum.

Trygve Slagsvold Vedum, finansminister, på besøk i Kirkenes

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

Foto: Karen Gjetrang / NRK

Når eventuelle lettelser kan komme kan han ikke svare på.

– Nå er vi midt i krisen og krigen. Det er veldig mye som skjer samtidig. Vi jobber med å se på ulike grep vi kan gjøre for å få ned kostnadene for folk.

Per nå skal ikke disse avgiftene diskuteres før revidert statsbudsjett i mai.

Men hvis de høye prisene fortsetter vil finansministeren se på muligheter for å gjøre eventuelle grep før det.

NAF-kunder fortviler

Også NAF krever avgiftskutt for å hjelpe på den ekstreme bensin- og dieselprisen.

Nå må myndighetene ta grep før prisgaloppen kommer helt ut av kontroll, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Camilla Ryste i NAF

Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Foto: Pressebilde / NAF

De får mange henvendelser fra NAF-medlemmer som rammes av de høye drivstoffprisene.

Mange er opprørte og mener avgiftene til staten nå må settes ned for å dempe prispresset, forteller Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Ryste mener det er rett og rimelig at staten kompenserer for urimelige prisutslag, slik situasjonen nå har blitt.

Staten tar inn store inntekter fra olje og gass, samtidig som avgiftsnivået på drivstoff er svært høyt. Vi kan ikke sitte stille å se på det som skjer nå. Regjeringen må hjelpe husholdningene, sier hun.

Frp vil fjerne alle avgifter

Fremskrittspartiet ønsker å fjerne alle avgifter på bensin og diesel.

– Det flommer inn penger for staten, og mange er provoserte over at vi produserer olje i bøtter og spann, og tjener svære beløp, mens folk blir flådd ved pumpene, seier partileder Sylvi Listhaug.

Pressekonferanse om regjeringens tredje krisepakke

Frp-leder Sylvi Listhaug.

Foto: Stian Lysberg Solum

I et representantforslag til Stortinget foreslår Frp å fjerne CO₂-avgifta og veibruksavgiften på bensin og diesel. Da vil en liter bensin bli 8,5 kroner billigere, og diesel 7 kroner billigere, ifølge Listhaug.

– Hvis denne prisgaloppen fortsetter, må vi også se på momsen.

Tiltaket vil gjelde for den ekstraordinære perioden vi er i nå, der bensin- og dieselprisene har vært over 25 kroner literen. Men det vil føre til tapte inntekter for staten.

– Da vil en la være å ta inn rundt 20 milliarder kroner, men en får inn i bøtter og spann på en skyhøy oljepris, sier Listhaug.