– Bunnforholdene er vanskeligere enn vi så for oss. Det er nesten som å tygge tyggegummi på grunn av leiren. Vi må også flytte mye mer masse enn vi hadde trodd
Det sier superintendant Nils Olav Roaldsøy om bord i bergingsfartøyet Island Constructor fredag formiddag.
Etter planen skulle Wyvern vært hevet fredag ettermiddag, men nå skjer det tidligst lørdag kveld.
Les også:
Forsinkelsen innebærer at Wyvern tidligste kan være tilbake i Stavanger mandag i neste, mest trolig kommer den ikke før tirsdag.
Gunstige værforhold
Arbeidet med å forberede hevingen av Wyvern startet i farvannet øst for Øland i Østersjøen natt til torsdag. Da ble miniubåter satt inn i arbeidet med å rydde i seil og løse gjenstander om bord i havaristen som ligger på femti meters dyp.
Les også:
Været i området er gunstig for operasjonen og det var ventet at hevingen skulle ta rundt 50 timer å gjennomføre.
Når Wyvern er løftet til overflaten, skal den plasseres i en krybbe på dekket om bord i Island Constructor før seilskuten faktes til Stavanger.
Et spleiselag bestående av brønnselskapet Island Offshore, deres partnere FMC Kongsberg Subsea, Aker Solutions, Oceaneering og andre aktører i oljeindustrien, har gått sammen om å berge Wyvern, og få Colin Archer-skøyta hjem.
Wyvern forliste mellom Øland og Gotland i Østersjøen 11. juli.