NRK Meny
Normal

Marinefartøy i opplag sjenerer naboene

To utrangerte marinefartøy er blitt lagt i opplag i innseilingen til Egersund havn. De gir eierne av kaien gode inntekter, men naboene liker dem dårlig.

Aslaug Løyning

Aslaug Løyning er nærmeste nabo til kaien på Hovland der de to marinefartøyene kan bli liggende lenge. For i følge rederiet er det ingen lett jobb å selge dem.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Jeg liker det i alle fall ikke. Det skulle ikke være nødvendig å legge dem midt her. Kunne de ikke lagt dem lenger ute i sjøen der de ikke er i veien for folk, sier Aslaug Løyning.

Hun er nærmeste nabo til kaien på Hovland der de to utrangerte marinefartøyene, en minesveiper og et minejaktfartøy, skal ligge i opplag til de blir solgt. De er 58 meter lange og ruver godt i nabolaget.

Vil ha politisk vurdering

Det finnes ingen regler for hva slags fartøy som kan dominere i landskapet. Havnesjef i Egersund, Knut Seglem, sier til NRK at det er fritt fram for disse båtene, som for fritidsbåter.

Miljøpolitiker Halvor Ø. Tengs fra SV i Eigersund ønsker en sak til politikerne om hvor større fartøy kan ligge i opplag uten å sjenere. Dette er særlig aktuelt nå når flere og flere skip blir uten oppdrag, og havner i opplag, mener han.

– Ja det er klart. Du ser jo en del supplybåter som ligger rundt forbi i ulike havner, så det er godt mulig at det er behov for det, sier han.

Marinefartøy

Hver av båtene kostet 450 millioner kroner da de var nye, men ble utrangert før de kom i drift.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Gode penger for kaien

Eierne av marinefartøyene er rederiet SES shipping i Tønsberg. Tidligere har båtene ligget til kai i Mandal sentrum. Rederiet ønsker å selge dem, men har til nå ikke lykkes.

Dermed kan de bli liggende lenge i Egersund.

– Kontrakten vi har inngått med SES Shipping, er i første omgang på minimum 12 måneder, men det er åpning for forlengelse, sier Sverre Garpestad, som er styreleder i Nordsjøterminalen AS som leier ut kaiplassen.

Han vedgår at de utrangerte marinefartøyene er god butikk for kaien.

– Ja, kaien har ligget mer eller mindre brakk i lang tid, og slik markedene er i dag med supplybåter og andre båter som går i opplag, er det klart at dette er en ekstra god inntektskilde for oss nå, sier Garpestad.

Kan ikke selges til hvem som helst

Rederiet SES kjøpte de to båtene fra forsvaret. Hver av båtene kostet 450 millioner kroner da de var nye, men ble utrangert før de kom i drift. Nå betaler rederiet et femsifret beløp for å få ha båtene liggende ved Nordsjøterminalen på Hovland.

Styreleder Morten Sundstø i rederiet forteller at de har eid båtene i fem år, og at det ikke er noen enkel jobb å få solgt dem.

– Vi har jo hatt masse interessenter, men vi må være litt opptatt av hvem vi selger dem til. Vi må passe på at disse båtene ikke kommer noen i hende som har lyst til å bruke dem til militære våpen, sier han.