Det er havarikommisjonen som skal forsøke å finne ut hvordan et 5,5 kg tungt ballanselodd kan rives i stykker og slynges mot et rotorblad. Men i påvente av den endelige konklusjonen er det viktig at alle opplysninger omkring ulykken blir videreformidlet til deg og meg.
Helikoptersikkerheten er noe som berører oss alle, både som pårørende i en eller annen form og som samfunnsborgere. Sikkerhet har også med tillit å gjøre. Tillit er noe man oppnår og er igjen et resultat av hvordan man velger å agere overfor publikum når ulykken skjer. Derfor er informasjon så viktig.
Det synes ikke Norsk Helikopter å være opptatt av. Først ti og en halv time etter nødlandingen kunne Norsk Helikopter ønske velkommen til en pressekonferanse på Sola. Frem til da ville ingen i selskapet la seg intervjue offentlig. I stedet brukte Norsk Helikopter tid og penger på å leie inn et vaktselskap og en kommunikasjonsrådgiver i et forsøk på å kontrollere at informasjon om ulykken, bilder av ulykkeshelikopteret og øyenvitneskildringer ikke ble publisert til deg og meg.
Allerede fra morgenen av - da både passasjerer og helikopter for lengst var i sikkerhet - avviste ledelsen i selskapet alle intervjuer og viste til sine egne hjemmesider og utsendte pressemeldinger i løpet av dagen. Ikke et eneste spørsmål ble besvart offentlig de første ti timene etter nødlandingen.
Ved Kværner Rosenberg – der helikopteret ble brakt til havn – hindret Norsk Helikopter media å slippe om bord i skipet – til tross for avtale med kapteinen.
Ved Quality Airport hotel på Sola sto innleide vakter fra Securitas parat til å ekskortere helikopterpassasjerene fra bussen og inn bakdøren.
Det er mulig at ledelsen i Norsk Helikopter har sett for mange filmer eller nyhetsinnslag på amerikansk TV og at det er bakgrunnen for den amatørmessige informasjonshåndteringen av nestenulykken i går. Heldigvis har andre aktører på sokkelen – deriblant konkurrenten Helikopterservice – en helt annen forståelse for at en nestenulykke i Nordsjøen berører langt flere enn selskapet som er involvert.
En informasjonsstrategi som ikke bygger på åpenhet, ærlighet og tilgjengelighet er en dårlig strategi dersom man ønsker å fremstå som en tillitsvekkende aktør på norsk sokkel.
I går sviktet Norsk Helikopter - både i luften og på bakken.