Her må selgere og mekanikere videreutdannes innen elbil

Når hver tredje bil som selges går på strøm trenger de ansatte mer kunnskap om den stadig økende transporttrenden.

Elbiler, Nissan Leaf

Foto: Kaj Hjertenes.

For ikke veldig lenge siden var elbilen forbeholdt de spesielt interesserte, og hadde fast plass i 17-maitoget. Nå går salgstallene for elbil rett til værs, og øker stadig.

Hos Norges største Nissan-forhandler, Ålgårds auto, selges det én elbil til dagen. Elbilen Nissan Leaf, som ble kåret til årets bil i 2011, er nå den modellen de selger mest av. Den representerer en tredjedel av bilsalget hos forhandleren.

– Det er litt spesielt å selge den, så vi har fått egen opplæring i det. Det er jo en helt ny type bil, så vi må tenke litt annerledes, sier Ove Braut, selger hos Ålgårds auto.

– Kan ikke selge elbil til hvem som helst

Ove Braut

Ove Braut er selger hos Ålgårds auto.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Bilselgerne har fått nye utfordringer med den voldsomme elbilinteressen. Godt over 100 biler har forlatt salgslokalet på Lura i år, og alle bilselgerne har gått på spesialkurs for å lære mer om de nye elbilene.

– Det er begrensninger med tanke på kjørelengde og slikt. Derfor kan vi ikke selge elbil til hvem som helst, men vi må ta en vurdering av kunden, og om det passer at vedkommende kjører elbil, sier Braut.

Hvem er det som kjøper elbil?

– I begynnelsen var det de spesielt interesserte, men nå er det helt vanlige folk som tenger en bil til og fra jobb, skole og barnehage, sier Braut.

Mekanikerne må videreutdannes i elbil

Lars Våge

Lars Våge, mekaniker hos Ålgårds Auto.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Når det er en elbil som tar teten på salgslisten betyr det også en ny utfordring for forhandlerens mekanikere. Det er stor forskjell på å mekke og skru på elbiler i forhold til bensin- og dieselbiler.

– Det som er forskjellen er at det ikke en noen forbrenningsmotor og noe eksosanlegg å forholde seg til. Det er masse høyspent og mye sikkerhet som må ivaretas, sier Lars Våge, mekaniker hos Ålgårds Auto.

Han har jobbet hos bilforhandleren i 20 år, og har de siste årene blitt etterutdannet til elbilreparatør.

– Vi har gjennomgått sikkerhetsopplæring hos importøren, og gått gjennom en kvalifiseringsprosess for å få lov til å jobbe med bilen i det hele tatt. Det kreves noen års erfaring og ekstra kunnskap. Det er veldig strenge krav, sier Våge.

Nissan Leaf lades

Ladestasjon for elbil hos Ålgårds auto.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK