Hopp til innhold

Denne silden vil ikke ungdommen ha

Ungdom i Nederland, Belgia og Frankrike foretrekker pizza og hamburger fremfor matjessild. Dette har ført til en kraftig nedgang i salget av den norskproduserte fisken.

Matjessild

Matjessilden renses og legges i saltlake til modning, før den kan spises tilnærmet rå.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Matjessild er jomfrusild fra Nordsjøen, som fanges på sitt feiteste i mai-juni. Derfor er det nå gode tider til å produsere delikatessen.

Men det tradisjonsrike markedet, som ligger i Nederland, Belgia og Frankrike, er ikke lenger så interessert. Produksjonen har gått ned med 25 prosent fra i fjor til i år.

– Markedet blir mer og mer presset. I Europa har de lager av fisken igjen fra i fjor, og i tillegg har salget gått ned, sier daglig leder hos fiskeprodusenten Fonn i Egersund, Torger M. Torgersen.

Skylder nedgangen på ungdommen

Hvert år blir det produsert 140 millioner matjessild her i landet, og mye av produksjonen skjer i Egersund i Rogaland.

Torgersen tror nedgangen den siste tiden har en enkel forklaring.

– Ungdommen spiser ikke lenger sild. De gamle som gjør det, forsvinner jo etter hvert. I tillegg er matjessild dyrt, og det går dårlig sammen med finanskrisen i Europa, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Matjessild

Matjessild i store mengder.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Reklamerer for silden i Nederland

Også i Nederland er de frustrerte over nedgangen, og kjører nå på med reklame for å få de unge til å forstå hvor sunt det er med sild.

Nederlandske Ruud van der Swan spesialiserer seg på matjessild, og er daglig med på sildeauksjonen for å sikre seg råvarer som Fonn skal raffinere. Han er blant dem som har merket at trenden blant ungdom i hjemlandet er hurtigmat.

– De unge har i dag så mange valg, og vil heller ha McDonalds-mat og pizza. Men jeg håper at de unge snart vil forstå at matjessild er et godt produkt, sier han.

Nå vil han likevel gå nye veier for å få flere til å spise fisken. Sammen med Fonn skal han forsøke seg på nye markeder, som Japan og Kina.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Matjessild

Ruud van der Swan og Torger Torgersen jobber med matjessild.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Tror på større marked i Norge

Matbloggeren Ina Shelby er ansatt hos næringssjefen i Dalane-prosjektet "Sjømatbyen Egersund". Hun mener matjessilden har et stort potensial i Norge, bare det ser delikat ut.

Matjessild

Ina Shelby.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Sushi har jo for eksempel blitt ekstremt populært i Norge. Matjes er jo nesten like ferskt, og smaker godt. Jeg har stor tro på at nordmenn kan venne seg til smaken, sier hun.

Men for fiskeprodusenten Egersund Seafood betyr 25 prosents nedgang at det nå satses mer på tradisjonell norsk sild, for å unngå permitteringer.

– Vi bruker blant annet sildefileter til sursild, og tilsetter ulike smaker. Det må få konsekvenser når produksjonen har gått så kraftig ned, sier produksjonsleder Eivind Levang.