Underskudd i Stavanger Aftenblad

Det har vært krevende annonsemåneder for Stavanger Aftenblad. Grunnen er blant annet langt færre stillings- og eiendomsannonser.

Stavanger Aftenblad med underskudd

Dårlig resultat i Stavanger Aftenblad forklares med den store omstillingen i mediebransjen.

Foto: Erik Waage / NRK

– Inntektene faller, og mediebransjen er inne i en vanskelig omstillingstid, sier administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, Siv Juvik Tveitnes, til NRK.

I tredje kvartal leverte Stavanger Aftenblad et driftsresultat på - 0,5 millioner kroner. I samme periode i fjor levert avisa et resultat på 11 millioner, melder avisa selv.

Tveitnes forklarer avviket fra fjorårets tall med blant annet fall i annonseinntekter. Samlet sett er annonseinntektene 28 prosent svakere enn tilsvarende kvartal i fjor.

– Vi opplever et avventende annonsemarked lokalt, opplyser hun.

– Færre ansatte i 2016

Siv Tveitnes

Administrerende direktør i Stavanger Aftenblad, Siv Juvik Tveitnes, forklarer at svikt i annonseinntektene er en av grunnene til det dårlige resultatet.

Foto: NRK

Og i nedganstidene peker NRK på at Schibsteds ledere tjener millioner, samtidig som det er nedbemmaningsrunder i flere redaksjoner. Bergens Tidende må kvitte seg med inntil 30 redaksjonelle medarbeidere.

Det blir foreløpig ikke iverksatt nye kuttrunder i Stavanger Aftenblad.

– Vi startet en nedbemanningsrunde tidligere i år, og denne er vi ikke helt i mål med ennå, sier Tveitnes til NRK.

Kuttrunden innebærer at 10 redaksjonelle stillinger skal bort i løpet av 2015. Også året før var det nedbemanningsrunde i avisa.

Per i dag er det ikke funnet løsning for seks av disse stillingene, ifølge direktøren.

– Vi er heller ikke i mål med budsjettet for neste år. Stavanger Aftenblad kommer til å ha færre ansatte i 2016, legger Tveitnes til.

Setter sin lit til digitale tjenester

For avisas vei framover mener Tveitnes det er viktig å lykkes med den digitale brukerbetalingen.

– Det blir vesentlig at vi får dette til å fungere. At vi finner gode løsninger slik at vi får inntekter av digitalt innhold på nett. Det er den viktigste strategien, sier hun.