Hopp til innhold

Skriver under for Høgsfjordferja

Ryfylke AUF appellerer for og til ungdommen når de ber om underskrifter for å beholde Høgsfjordferja.

MF Finnøy som går i Finnøysambandet mellom Hanasand og Ladstein

I dag er det MF Finnøy som går mellom Lauvik og Oanes i Høgsfjordsambandet. Denne eller en annen ferje vil de fortsatt ha i Forsand.

Foto: Stavangerske

Hans Høies ferjebillett fra Lauvik til Oanes

Ryfylke AUF vil fortsatt ha ferjebillett i tillegg til Ryfast.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– En nedleggelse av Høgsfjordferja vil få store konsekvenser for brukerne. For skoleungdom vil det nærmest bli umulig å studere og gå på skole i Sandnes, skriver Ryfylke AUF i sin appell til fylkestinget.

Les også: Eiganestunnelen godkjent

Les også: Arbeidet med Ryfast er i gang

Vil ha privat ferjedrift

Ungdomspartiet gir dermed sin støtte til Forsand kommune som lenge har varslet at de vil kjempe for å beholde ferja, selv om det nå skal bygges fastlandsforbindelse i tunnel.

I en underskriftskampanje startet nå på tampen av 2012 har de allerede fått 183 signaturer fra folk som støtter privat ferjedrift over Høgsfjorden etter åpningen av Ryfast.

Det er Ryfast-traseen som er grunnen til at flere slår et slag for fortsatt ferjedrift.

Ryfast-trase

Ryfasttraseen har for lang omvei for de som bor i Forsand mener Ryfylke AUF.

Foto: Statens vegvesen

For lang omvei

Den nye fastlandsforbindelsen skal gå fra Hundvåg og rett over fjorden til Tau, det vil si over 2,5 mil fra Oanes hvor Høgsfjordferja i dag legger til.

Les også: Olava fikk verdens lengste undersjøiske tunnell i ettårsgave

Les også: Finanskrise kan gi billigere Ryfast

Denne omveien er for lang mener AUF i Ryfylke, som ikke bare henviser til at jobbpendlere vil få lang vei fra Forsand, men også at ungdom og turister vil lide.

Arbeidet med Ryfast skal etter planen være ferdig i 2018-2019, og forbindelsen består av to tunneler på henholdsvis 5,5 kilometer og 14,3 kilometer.

Hva synes du? Er det behov for både ferje og Ryfast?