Hopp til innhold

Hjelper lærere med å bruke dataspill: – Man trenger bare et lite dytt

Lærere som sliter med teknikken er så vanlig at det nærmest har blitt en klisjé. Da er det kanskje ikke så rart at flere lærere trenger hjelp til å bruke dataspill i undervisningen.

Elever spiller "Never alone" som en del av undervisningen.

Man bruker vel ikke penn og papir i alle skoletimer lenger, men det er fortsatt mange lærere som ikke er klare for å bytte ut pennen med en spillkontroller.

Foto: Arild Eskeland / NRKFoto: Arild Eskeland / NRK

– Jeg har gledet meg hele uka, fordi vi fikk beskjed på mandag. Det var så irriterende. Vi burde fått beskjed i går, så vi ikke hadde trengt å glede oss så lenge, sier Torjus Krohn Salvesen.

Han går i femteklasse på Austrått skole i Sandnes. Hjemme bruker han mye av tiden sin på dataspill, og da var det ekstra kjekt å kunne få lov til å spille på skolen. Selv om foreldrene var litt skeptiske.

– Jeg tror ikke de likte det helt, men da de fikk høre hvilket spill vi skulle spille syns de nok det var litt bedre, sier han.

I dag er det dataspillet «Never alone» som står på timeplanen. Et spill som henter inspirasjon fra urfolket i Alaska.

Mikkel Hagli Mossefinn, Torjus Krohn Salvesen og Oscar Espeland Klovning får hjelp av læreren ved Austrått skole.

Mikkel Hagli Mossefinn, Torjus Krohn Salvesen og Oscar Espeland Klovning får hjelp av Daniel Ueland, en av lærerne ved Austrått skole.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Målet med undervisningen er at elevene skal kunne finne likheter mellom samene og andre urfolk.

– Ganske skummelt

Men det er ikke alle som gleder seg like mye som Torjus til å spille på skolen.

– Jeg syns det er ganske skummelt. Som lærer i kunst og håndverk liker jeg tegning og strikking. Jeg tviholder litt på penn og papir, sier Sunniva Vestbø Næss.

Sunniva Vestbø Næss, lærer ved Austrått skole.

Sunniva Vestbø Næss har ganske liten kunnskap om spill. Men hun tror generasjon hennes har fått mye av det gratis, og at man bare tenger en liten push.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Likevel er hun fast bestemt på at hun skal komme seg inn i det.

– Jeg må egentlig bare få ut finger'n og sette i gang. Og jeg er litt overrasket over at jeg tar det til meg ganske lett, sier hun og legger til:

– Min generasjon med lærere har det nok litt i fingrene, vi må bare sette i gang. Flere har det nok slik, og da trenger man bare et lite dytt.

Gir ut veileder til lærere

Ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de laget en veileder for lærere som er interessert i å bruke dataspill som en del av undervisningen.

Veileder for lærere til spilling i undervisningen.

Veilederen har en oversikt over forskjellige spill som kan passe inn i undervisningen, og gir forslag til hvilke klassetrinn de passer til.

Foto: Anders Haualand / NRK

Lektor Paolo Scarbocci ved UiS er en av dem som har vært med å skrive veilederen.

Han har stor forståelse for at det er mange som syns det er litt skummelt å ta i bruk spilling på skolen.

– Det blir litt som å være norsklærer uten å ha lest noe litteratur, sier han.

Kaja Aas Feragen og Paolo Scarbocci har utviklet veilederen ved Universitetet i Stavanger

Kaja Aas Feragen og Paolo Scarbocci fra Universitetet i Stavanger håper flere lærere tar i bruk dataspill som et nytt verktøy i undervisningen.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Og selv om det kan være veldig spennende for elevene å kunne spille på skolen, så er Scarbocci tydelig på at det ikke er noe som skal erstatte den vanlige undervisningen.

– Det kan brukes for å variere undervisningen. Det er ikke meningen at man skal spille på samme måte som man gjør hjemme, der man holder på i flere timer. Det skal være et verktøy.

Utdanningsforbundet: – Kjempespennende

Gunn Reidun Tendes-Aaserød, leder av Utdanningsforbundet i Rogaland, sier mange av deres medlemmer nok har en delt opplevelse av dataspill i skolen.

Men er klokkeklar på at det ligger unike muligheter i det.

– Jeg syns gaming inn i skolen er kjempespennende. Se for deg kunst og håndverk, hvor du kan gå inn i en verden fjern fra virkelighet og klasserommet de sitter i. Det vil gi en kjempemotivert elev, og den største oppgaven vi lærere har er å skape motivasjon, sier hun.

Flere nyheter fra Rogaland