– Jeg har gledet meg hele uka, fordi vi fikk beskjed på mandag. Det var så irriterende. Vi burde fått beskjed i går, så vi ikke hadde trengt å glede oss så lenge, sier Torjus Krohn Salvesen.
Han går i femteklasse på Austrått skole i Sandnes. Hjemme bruker han mye av tiden sin på dataspill, og da var det ekstra kjekt å kunne få lov til å spille på skolen. Selv om foreldrene var litt skeptiske.
– Jeg tror ikke de likte det helt, men da de fikk høre hvilket spill vi skulle spille syns de nok det var litt bedre, sier han.
I dag er det dataspillet «Never alone» som står på timeplanen. Et spill som henter inspirasjon fra urfolket i Alaska.
Målet med undervisningen er at elevene skal kunne finne likheter mellom samene og andre urfolk.
– Ganske skummelt
Men det er ikke alle som gleder seg like mye som Torjus til å spille på skolen.
– Jeg syns det er ganske skummelt. Som lærer i kunst og håndverk liker jeg tegning og strikking. Jeg tviholder litt på penn og papir, sier Sunniva Vestbø Næss.
Likevel er hun fast bestemt på at hun skal komme seg inn i det.
– Jeg må egentlig bare få ut finger'n og sette i gang. Og jeg er litt overrasket over at jeg tar det til meg ganske lett, sier hun og legger til:
– Min generasjon med lærere har det nok litt i fingrene, vi må bare sette i gang. Flere har det nok slik, og da trenger man bare et lite dytt.
Gir ut veileder til lærere
Ved Universitetet i Stavanger (UiS) har de laget en veileder for lærere som er interessert i å bruke dataspill som en del av undervisningen.
Lektor Paolo Scarbocci ved UiS er en av dem som har vært med å skrive veilederen.
Han har stor forståelse for at det er mange som syns det er litt skummelt å ta i bruk spilling på skolen.
– Det blir litt som å være norsklærer uten å ha lest noe litteratur, sier han.
Og selv om det kan være veldig spennende for elevene å kunne spille på skolen, så er Scarbocci tydelig på at det ikke er noe som skal erstatte den vanlige undervisningen.
– Det kan brukes for å variere undervisningen. Det er ikke meningen at man skal spille på samme måte som man gjør hjemme, der man holder på i flere timer. Det skal være et verktøy.
Utdanningsforbundet: – Kjempespennende
Gunn Reidun Tendes-Aaserød, leder av Utdanningsforbundet i Rogaland, sier mange av deres medlemmer nok har en delt opplevelse av dataspill i skolen.
Men er klokkeklar på at det ligger unike muligheter i det.
– Jeg syns gaming inn i skolen er kjempespennende. Se for deg kunst og håndverk, hvor du kan gå inn i en verden fjern fra virkelighet og klasserommet de sitter i. Det vil gi en kjempemotivert elev, og den største oppgaven vi lærere har er å skape motivasjon, sier hun.