NRK Meny
Normal

Flere tusen kunder har fått falsk epost fra «banken»

Flere tusen kunder hos Sparebank1 fikk fredag epost som tilsynelatende kommer fra banken. De som står bak forsøker å få mottakerne til å oppgi personlig informasjon.

Phishing epost

En del webbaserte epostløsninger, som Hotmail (bildet), har en egen fuknsjon hvor brukeren kan melde inn såkalte phishing-angrep.

Foto: Hotmail/illustrasjon

Frode Sandal

Frode Sandal.

Foto: Jan Inge Haga / SpareBank 1

– Vi tror opplysningene du blir bedt om å oppgi skal brukes til å svindle deg rundt neste sving, sier Frode Sandal, informajonssjef i SpareBank 1 SR-Bank.

Fredag fikk flere tusen bankkunder, blant annet i SpareBank 1, Nordea og Handelsbanken, eposten. Kunden bli bedt om å klikke på en lenke, som igjen leder til en side hvor du angivelig skal oppdatere din personlige informasjon.

Eposten er et eksempel på såkalt phishing, eller fisking etter sensitive opplysninger (se faktaboks).

Mange kontaktet banken

Denne informasjonen er navn, kredittkortnummer og sikkerhetskode til nettbanken, skriver SpareBank 1 på sine nettsider.

Phishingen må ikke forveksles med nettbank-dataviruset det ble meldt om tidligere denne uken. Dette viruset ble spredt via en såkalt trojansk hest.

– Mange kunder har ringt oss og spurt om dette er sant, om de skal oppgi denne informasjonen. Svaret er nei, sier Sandal.

Meldt til politiet

Han sier banken har brukt mye tid på å finne omfanget av fiskingen.

– Vi vet foreløpig ikke annet enn at det er stort. Vi har jobbet med å finne ut hvem som står bak, og hvor mange som har gitt informasjonen sin videre, sier han.

Også politiet og Finanstilsynet er informert om saken.

Sandal presiserer at fiskingen ikke er et angrep på selve nettbanken, og at bruk av nettbank er helt trygt.

Dersom du har gitt fra deg informasjon, må du ifølge informasjonssjefen ta kontakt med banken så snart som mulig.

– Ta kontakt!

– Bankkortet ditt kommer da til å bli sperret, og du får et nytt, sier han.

Hvis du har gitt svindlerne opplysninger, og de skulle lykkes i å få penger via kredittkortet ditt, kommer du som kunde trolig ikke til å lide noe tap, ifølge Sandal.

– Det skal mye til for at dette skal bli ditt problem, og ikke bankens problem. Generelt tror vi det er få som har gitt fra seg disse opplysningene. Det har vært mye forkus på nettsikkerhet den siste tiden, sier han.

Kriminelle har i dag sendt ut tusenvis av e-poster til nordmenn der de ber om sensitiv informasjon. E-posten gir seg ut for å ha SpareBank 1 som avsender. Denne e-posten er IKKE sendt fra SpareBank 1. Vi ber aldri om denne type informasjon i e-post eller på usikre nettsider.

SpareBank 1 SR-Bank