– Vi tror opplysningene du blir bedt om å oppgi skal brukes til å svindle deg rundt neste sving, sier Frode Sandal, informajonssjef i SpareBank 1 SR-Bank.
Fredag fikk flere tusen bankkunder, blant annet i SpareBank 1, Nordea og Handelsbanken, eposten. Kunden bli bedt om å klikke på en lenke, som igjen leder til en side hvor du angivelig skal oppdatere din personlige informasjon.
Eposten er et eksempel på såkalt phishing, eller fisking etter sensitive opplysninger (se faktaboks).
Mange kontaktet banken
Denne informasjonen er navn, kredittkortnummer og sikkerhetskode til nettbanken, skriver SpareBank 1 på sine nettsider.
Phishingen må ikke forveksles med
denne uken. Dette viruset ble spredt via en såkalt trojansk hest.- LES:
- LES:
- LES:
– Mange kunder har ringt oss og spurt om dette er sant, om de skal oppgi denne informasjonen. Svaret er nei, sier Sandal.
Meldt til politiet
Han sier banken har brukt mye tid på å finne omfanget av fiskingen.
– Vi vet foreløpig ikke annet enn at det er stort. Vi har jobbet med å finne ut hvem som står bak, og hvor mange som har gitt informasjonen sin videre, sier han.
Også politiet og Finanstilsynet er informert om saken.
Sandal presiserer at fiskingen ikke er et angrep på selve nettbanken, og at bruk av nettbank er helt trygt.
Dersom du har gitt fra deg informasjon, må du ifølge informasjonssjefen ta kontakt med banken så snart som mulig.
– Ta kontakt!
– Bankkortet ditt kommer da til å bli sperret, og du får et nytt, sier han.
Hvis du har gitt svindlerne opplysninger, og de skulle lykkes i å få penger via kredittkortet ditt, kommer du som kunde trolig ikke til å lide noe tap, ifølge Sandal.
- LES:
- LES:
– Det skal mye til for at dette skal bli ditt problem, og ikke bankens problem. Generelt tror vi det er få som har gitt fra seg disse opplysningene. Det har vært mye forkus på nettsikkerhet den siste tiden, sier han.