Mandag kom Sarah Louise Rung hjem til Stavanger med to gull- og to sølvmedaljer fra Paralympics i London.
Massiv TV-dekning og fulle tribuner under mesterskapet er imidlertid ikke nok til at norske bedrifter kommer til å kaste seg inn i noen kamp om å få sponse Paralympics-yndlingen, mener Jacob Lund.
- LES: Her tar hun sitt første sølv
- LES: Her tar hun sitt første gull
- LES: Her tar hun sitt andre sølv
- LES: Her tar hun sitt andre gull
Artikkelen fortsetter under videoen.
Interessen for å sponse handikapidrett er minimal, sier den tidligere sponsorsjefen i DnB.
– Individuelt tror jeg det er begrenset. Jeg tror ikke sjansen henne til å få en personlig avtale er særlig stor, sier han.
- LES OGSÅ: Kritisk til verdien av sponsing
- LES OGSÅ: Varsler sponsorflukt fra fotballen
Tok halvparten av de norske medaljene
22-åringen sto alene for halvparten av den norske medaljefangsten i mesterskapet, men det hjelper ikke, sier Lund.
– For det første er ikke handikapidrett så veldig utbredt i Norge, påpeker han.
- LES OGSÅ: Paralympics-øyeblikkene vi husker
- GALLERI: Her er de beste Paralympics-bildene
Ifølge Lund er de store norske bedriftene mest interesserte i å sponse langrenn, skiskyting, friidrett og fotball. Posisjonen som handikapsponsor er imidlertid ledig, og det gjør at fremtidsutsiktene ikke er de verste.
Bedre om en ser lenger frem
– Den posisjonen er ikke tatt. For å være helt ærlig tror jeg at Handikapforbundet er et forbund som kommer til å vokse. Dette knyttes det gode og positive assosiasjoner til, fastslår han.
SpareBank1 SR-Bank tildelte Sarah Louise Rung sitt største stipend gjennom den såkalte G9Alt-ordningen i fjor.
Kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugaland kan imidlertid ikke love noe fremover.
Sponsing for bredden, stipend til individualistene
– Når det gjelder ren sponsing, er det stort sett lag og foreninger som treffer bredden. For oss handler det om å eksponere merkevaren, sier han, men presiserer:
– Jeg er kjempebegeistret, spesielt sett i lys av at vi har vært med på å støtte Sarah Louise to ganger økonomisk. Vi tror at det er viktigere å treffe bredden, flere unge, gjennom lagidrett, og så rendyrker vi individualistene gjennom G9Alt, sier kommunikasjonsdirektøren.