– Når det ligger stein i veien, så tenker jeg jo at det er fare på ferde, sier Rita Skoglund.
Hun er en av drøyt 2000 som daglig kjører på den rasutsatte strekninga langs Ragsvatnet i Gjesdal på fylkesvei 45. 25. januar holdt det på å gå skikkelig galt. En bil ble truffet av et steinras og ble totalskadd. Til alt hell blei ingen av de fire personene i bilen skadd.
Høyt prioritert
Dette er en av grunnene til at Statens vegvesen har denne strekninga øverst på sin prioriteringsliste over fylkesveier i Rogaland som skal rassikres. Før uhellet i januar hadde de lagt opp til at den rasutsatte fjellsida kunne sikres med nett, til en prislapp på rundt ti millioner kroner.
Problemet er bare at raset i januar gikk langt høyere oppe i fjellskråningen enn det området som blir vurdert rassikra. I et notat til Rogaland fylkeskommune understreker Statens vegvesen at en rassikring av strekningen derfor vil bli mye dyrere.
- LES OGSÅ: – Slike ting kan skje, og det skjer
– Dette gjør at ting endrer seg. Vi kan jo ikke ha nett på hele fjellet – det vil være helt umulig, sier Eivind Stangeland i Vegvesenet.
Vil heller ha tunnel
Geologer skal prøve å finne svaret på dette i neste uke. På grunn av det vil bli mye dyrere å sikre med nett enn først antatt, vil gruppeleder for Senterpartiet i Gjesdal, Torbjørn Fjermestad, ha tunnel.
– Da har vi i alle fall rassikring på hele strekningen, for det er jo ingen garanti for at rasene går der som nettene kommer, sier han.
Vegvesenet vil ikke kommentere mulighetene for å heller bygge tunnel, men det som er sikkert, er at rassikringen blir tema i samferdselsutvalget i fylket neste uke. Fjermestad vil ha en rask avklaring.
– Jeg håper at de tar dette på alvor og ikke rassikrer bare deler av veistrekningen, sier han.
- LES OGSÅ: Krev raskare rassikring