Hopp til innhold

Trøbbel i Paradis

Stavangers største utbyggingsområde kan bli liggende brakk i lang tid fremover. Det frykter nestleder i kommunalkomiteen for byutvikling, Helge Solum Larsen.

Den planlagte utbyggingen i Paradis i Stavanger

Den planlagte utbygingen i Paradis i Stavanger.

Foto: Fotomontasje:Linda Blom

Reguleringsplanen som ble lagt frem for to og et halvt år siden skulle forvandle Paradis-området i Stavanger til et moderne byområde med kafeer, sjøboder, badeanlegg, boliger og arbeidsplasser.

I dag vet ingen hva som skjer med de storslåtte utbyggingsplanene.

- Det er en fare for at det kan bli liggende brakk i alle fall mye lenger enn det vi burde få til, sier Helge Solum Larsen.

2. januar 2008

Den lenge etterlengtede godsterminalen på Gandal tas i bruk. Paradis-området i Stavanger kan endelig frigjøres til det som skal bli Stavangers mest moderne byområde.

NSBs eget eiendomsselskap, Rom eiendom, har allerede lagt sine planer for området og fått med seg selskapet Aker i å utvikle Paradis til en moderne bydel.

Ikke forenelig med boligområder

Men så startet konflikten.

- Konflikten dreier seg om i hvilken grad det skal aksepteres en driftsbanegård midt inne i Paradis-området mellom Storhaug og Våland bydeler, sier Solum Larsen.

Dette er en virksomhet som ikke er forenelig med en fornuftig utvikling av Paradis som en ny bydel med boliger og arbeidsplasser, ifølge stavangerpolitikerne.

Frustrasjon og utsatte reguleringsplaner

Reguleringsplanen for området skulle egentlig vært behandlet i august 2008, men ble utsatt.

Da saken på nytt skulle opp for kommunalstyret for byutvikling 14. mai 2009, ble den trukket, og i september bestemte politikerne nok en gang å utsette behandlingen.

Frustrasjonen begynte å bre seg. Aker trakk seg ut, og prosjektleder i Rom eiendom, Morten Fløysvik, måtte konstantere at reguleringsplanene fortsatt lå ubehandlet.

- Vi er helt avhengige av å få på plass reguleringsplanen for å komme i konstruktiv dialog med nye aktører, sier han.

Stille i Paradis

Siden den gang har det vært stille i Paradis. Alt tyder på at Jernbaneverket vil beholde den gamle driftsbanegården og bygge oppstillingsplass i Paradis for togene som skal kjøre dobbeltspor på lokalruten til Jæren.

Dette vil ikke politikerne i Stavanger ha, i dette området. Og det kan i verste fall bety at Paradis og planene om parker, sjøboder, kaféliv, boliger og kontorer, blir liggende brakk i lang tid fremover, frykter Solum Larsen.

Tre muligheter

Han legger frem tre fremtidige muligheter for området.

- Enten gir stavangerpolitikerne etter, eller så vedtar de en annen plan enn det jernbanemyndighetene vil ha, sier han. Og da må planen helt til departementet for å få sin avklaring, og det kan ta veldig lang tid.

- Den tredje muligheten er selvfølgelig slik situasjonen er nå, at området blir liggende uten at det får sin reguleringsmessige avklaring og uten at vi får noen ny aktivitet inn i området. Og det ville vært forferdelig trist, sier Solum Larsen.