Høydeforbudet over Haukeli gjør at enkelte sjåfører senker luftfjæringene på vogntogene ulovlig mye, slik at det går ut over bremse-egenskapene. Det sier ansvarlig redaktør i TransportMagasinet, Halvdan Korsmo. I årets første utgave av magasinet skriver han blant annet om den ulovlige kjøringen over Haukeli.
Vogntogene blir 10 cm lavere
En lovlig senking på luftfjæringen kan gjøre vogntoget 5-6 centimeter lavere, mens en maksimal og ulovlig senking gir en effekt på ti centimeter, mener Korsmo.
Europavei 134 over Haukeli er hovedfartsåren for det meste av biltrafikken mellom Sørvestlandet og Østlandet, og i dag er høydeforbudet gjennom tunnelene 4 meter på dagtid og 4,10 meter om natten. Ingen av transportselskapene NRK har vært i kontakt med ønsker å kommentere Korsmos påstander om ulovlig kjøring, men i Norges lastebileeierforbund er rådet klinkende klart.
- Vår anbefaling er at den enkelte bileier tar kontakt med sin bilprodusent og får retningslinjer for hvor mye bilen kan senkes og hvilken hastighet den da kan kjøre med, sier teknisk rådgiver Rune Damm i Norges Lastebileierforbund.