Vi skåler mer uten rus

Salget av alkoholfritt øl tar helt av. – Mye lettere å ta med alkoholfritt øl enn brus på fest, mener psykolog.

Alkoholfritt øl

Ølsalget tar av: Hittil i år er det solgt 15 prosent mer alkoholfritt øl enn samme periode i fjor.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Etterspørselen øker, og salget har skutt i været i det siste, sier innehaver Jo Brock ved Haugesund ølutsalg.

Øl-kjøpmannen har spesialisert seg på alkoholfritt øl. Tre hyllemeter med alkoholfrie alternativer står linet opp i butikken hans. Han tror folk tenker mer på helsa. I tillegg er utvalget blitt bedre.

– Jeg har blant annet en god del gravide kvinner som kunder. De har tidligere vært ølhunder. Og nå finner de gode alternativer blant de alkoholfrie sortene, sier Brock.

Jo Brock

Jo Brock tar inn mye alkoholfritt øl i butikken fordi etterspørselen øker.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Salget av alkoholfritt øl har økt jevnt de siste fem årene. Det siste året har salget tatt av.

Hittil i år er det solgt 15 prosent mer alkoholfritt øl enn i samme periode i fjor, viser tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Salget av alkoholholdig øl øker ikke.

Mer innenfor enn brus

Hele 62 prosent av norske studenter etterlyser flere alkoholfrie tilbud og arrangementer, viser Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse for 2018 (SHoT).

– Unge i dag er nødt til å være mer fornuftige. Det er større krav til utdanning og jobb, og det tror jeg preger dem, sier psykologspesialist Lill Kjersti Skryten.

Hun applauderer at det kommer flere typer alkoholfritt øl. Og mener det gjør det lettere for unge å la være å drikke på fest.

 Lill Kjersti Skryten

Psykologekspert Lill Kjersti Skryten har lenge jobbet med rus og psykiatri. Hun ser en holdningsendring blant unge voksne.

Foto: Tuva Skei Tønset / NRK

– Ungdom vil jo markere at de er blitt voksne. Dermed er nok brus litt ut. Så jeg synes det er glimrende med alkoholfrie varer. Det kan de bare utvikle mer av. Da blir det heller ikke så synlig hva man drikker på fest, sier Skryten.

Kan bli enda mer trendy

I dag utgjør alkoholfritt øl 4,5 prosent av det norske ølmarkedet. Det er en oppgang fra 3,3 prosent for fem år siden.

I Spania utgjør alkoholfritt øl hele 13 prosent av markedet.

– Der er det en trend blant unge å drikke alkoholfritt øl på uterestauranter, sier direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen.

Petter Nome

Direktør Petter Nome i Bryggeriforeningen tror alkoholfritt øl kan bli enda mer trendy.

Foto: Bryggeri- og drikkevareforeningen

Norske produsenter, som i dag selger alkoholholdig øl, har ikke lov å markedsføre det alkoholfrie alternativet sitt. Og mikrobryggeriene må kalle det alkoholfrie ølet sitt for noe annet enn øl om de skal reklamere.

Derfor er det bare Munkholm og Clausthaler som kan reklamere for alkoholfritt øl.

– Jeg synes det er en forferdelig dum regel. Jeg tror vi hadde solgt enda mer alkoholfritt øl dersom regelverket hadde blitt endret, sier Nome.