Denne mannen er målbundet

Kristian Solhaug bruker mye tid og krefter på å billedliggjøre ordspill på sin humoristiske instagramprofil @kristiansolhaug.

Thomas binder Kristian

En del av bildene krever litt ekstra assistanse. I dag var det Thomas som måtte hjelpe til.

Foto: Hanne Høyland / NRK

Jeg kjøpte en brytedrakt på internett, så gikk jeg bort til veien og klatret opp i et fartsskilt. Da brøt jeg fartsgrensen, forklarer Solhaug.

Kristian Solhaug

– I dag ble jeg målbundet for første gang, sier Solhaug til nrk.no, mens han smiler lurt.

Denne dagen bestemte Kristian Solhaug seg like godt for å binde seg selv fast til et mål. Armer og ben er bundet fra topp til tå, mens en kompis knipser bilder med mobilen hans.

Han ser alvorlig inn i kamera. Det gjelder å gå inn i rollen som målbundet.

– Kan jeg få se?, sier han bestemt til kompisen.

Det tar ikke mange sekundene før han sprekker opp i et stort smil.

– Supert! Der har vi det, sier Solhaug.

Hverdagshumor

Dette har blitt hans store lidenskap. Å skape morsomme bilder basert på ordspill og fraser vi til daglig bruker i språket vårt.

– Jeg tar bilder av hverdagshumor. Da tar jeg ofte bilder av uttrykk og ordspill som er veldig bokstavelig talt. Jeg tar ting som er litt på kornet, og det tror jeg faller i smak, sier moromannen.

Han har en lang liste med mulige bilder i lommen, og går med glede til innkjøp av rekvisitter for å gjøre bildet enda bedre.

Superheltdrakt fra eBay

Noen av tingene han har gått til innkjøp av er en brytedrakt og en superheltdrakt. Ellers låner han gjerne rekvisitter av venner og bekjente.

– Jeg kjøpte en brytedrakt på internett, så gikk jeg bort til veien og klatret opp i et fartsskilt. Da brøt jeg fartsgrensen, forklarer Solhaug.

Det bare detter ned i hodet på meg.

Kristian Solhaug

Med bilder som dette følger det også med en del morsomme kommentarer. Den morsomste fikk han til bildet hvor han «brøt» fartsgrensen.

– Det var en 13 år gammel jente som likte bildet mitt, og så skrev hun under: men er det ikke veldig flaut å stå slik i veikanten med den drakten?, sier han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Thomas tar bilde av Kristian

Tre, fire knips, og bildet er i boks.

Foto: Hanne Høyland / NRK

Noen bilder krever mer enn andre, et eksempel er da Solhaug brukte 30 minutter på å klemme seg ned i en altfor liten dykkerdrakt, for så å bruke kun ett minutt på å ta bildet. Da tok han et «dykk» i arkivet.

– Det er mange bilder som er krevende å ta, men det er bare gøy, forsikrer han.

Dyne og pute i skogen

Et annet eksempel er da han var på hyttetur, og bestemte seg for å ta med seg dyne og pute ut i skogen for å legge seg til å sove på en kvist.

– Da sov jeg langt ut på kvisten, sier han.

Hvordan han kommer på alt dette er ikke lett å forstå, men for Solhaug faller det helt naturlig.

– Det bare detter ned i hodet på meg, men jeg har alltid likt ordspill, i tillegg får jeg noen tips fra publikum, sier han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Kristian Solhaug

Kristian Solhaug, like før han helt frivillig skal knyttes fast i en iskald stolpe.

Foto: Hanne Høyland / NRK

Han treffer en nerve. Jeg tror folk kan se bildene han har tatt og tenke: Ha! Det der kunne jeg ha gjort.

Christian Kamhaug

Det er mye seriøst i hverdagen til Solhaug. Han bærer NM-tittelen i squash, og jobber som teknologiansvarlig i oljeselskapet Fishbones.

– Det er stor forskjell på det å være morsom, og det å være useriøs, sier han.

Han mener det er viktig å bruke humor i hverdagen, og tar morsomme bilder både på jobb og privat. Dette mener han er greit, så lenge det blir balansert riktig.

– Jeg klarer å kombinere jobb med humor, sier han.

Skaper mye moro

Christian Kamhaug

Christian Kamhaug er PR-rådgiver innen sosiale medier.

Foto: Gambit H+K

– Jeg har ikke sett noe slikt før, men jeg er veldig glad i ordspill, så dette gikk rett hjem, sier Christian Kamhaug, PR-rådgiver innen sosiale medier for Gambit.

Han mener slike stunt på sosiale medier blir tatt mot av publikum med åpne armer, fordi det er enkelt og skaper mye moro.

– Jeg tror det er viktig å gjøre ting man synes er gøy, i stede for å fylle instagramkontoen sin med matbilder, sier PR-rådgiveren.

– Vi liker å vise oss frem

Han mener apper som Instagram gir folk en mulighet til å være kreative, samtidig som det åpner for muligheten til å spøke med mange flere enn før.

– Vi liker å vise oss frem, og kreativitet er det stor etterspørsel etter, sier Kamhaug.

Solhaug er opptatt av hvor mange likes hvert bilde han legger ut får. Det gir ham en indikator på om bildet slo an eller ikke.

– Det handler om å få en bekreftelse på at det man har gjort har en verdi, sier PR-rådgiveren.

Populær

Solhaugs instagramkonto har doblet seg på en måned, den har gått fra 2000 til 4218 følgere.

Kamhaug tror han vinner mye på underholdningsverdien, samtidig som det er enkelt, gøy og annerledes.

– Han treffer en nerve. Jeg tror folk kan se bildene han har tatt og tenke: Ha! Det der kunne jeg ha gjort, sier han.

– Dessuten gjør han litt narr av Instagram, på en fin måte, fortsetter han.