For én uke siden annonserte Coop Obs at de solgte Cola-brett for 99 kroner stykket. Ikke lenge etter var de imidlertid tomme.
– Vi har dessverre gått tom for Colabokser i de fleste Obs-butikker over hele landet. Selv om vi har planlagt dette i god tid, har ikke leverandøren klart å levere i tide. Det beklager vi, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.
Som et anarki
Aftenblad-journalist Jan Zahl fortalte i forrige ukes Aftenbla-bla om hans opplevelser rundt Coca-Cola-tilbudet, hvor han rundt 18.00 mandag ettermiddag, tok de tre siste brettene med vanlig Cola på Obs Mariero i Stavanger.
– Det var som et anarki, sentrert rundt Coca-Cola, fortalte han i podkasten.
Ifølge Kristiansen har leverandøren hatt produksjonsproblemer i Sverige, og i tillegg hatt transportutfordringer i Belgia.
– Dette er en kampanje som er planlagt en god stund i forveien, men leverandøren har rett og slett ikke klart å levere, sier han.
På vei ut i markedet
Coop Obs solgte rundt én million bokser med Coca-Cola bare første dagen av kampanjen.
– Det høres kanskje mye ut, men det er ikke tall som overrasker oss. Obs sine kampanjer pleier å gå godt, sier han.
Ifølge kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, Per Hynne, har de hatt utfordringer med leveranser fra enkelte av deres partnere.
– Men produktet er på vei ut i markedet i disse dager. Om ikke lenge kan Obs-kundene kjøpe Coca-Cola på boks igjen, sier han.
Også Norgesgruppen melder tomme hyller med Coca-Cola på boks den siste tiden, men at det også der er på vei ut i hyllene.
Boks-mangel i Europa
– Det har vært en internasjonal utfordring med bokser. Vi er i høysesong for Cola-drikking, og vi jobber intenst for å opprettholde leveransene og for å unngå flere utfordringer i tiden fremover, sier Hynne.
Også staten har tjent på omsetningsøkningen i Norge på øl og brus i korona-året. Ifølge anslag fra bryggerinæringen har staten fått inn mer enn 1,7 milliarder kroner ekstra i avgiftsinntekter bare på det økte øl- og brussalget.