– Bygda Undheim bretter opp ermene igjen. Nå ser de på et nytt stykke gangsti, som skal lages på samme måte som veien vi kaller «Undheimsmodellen», sier Time-ordfører Andreas Vollsund (H).
Veien har blitt kalt Norges billigste gangvei, og er bygget med dugnadsånd og uten byråkrati.
Kommunen har fått kraftig kritikk for utførelsen. Noe de lover å fikse opp i.
Samtidig er lokalbefolkningen strålende fornøyd.
– Farlig vei
På tirsdag vedtar formannskapet å sette av 2,5 millioner kroner til en ny strekning på cirka 1,3 kilometer. Den skal gå fra Undheim sentrum til Tunheim.
– Dette er faktisk en enda mer trafikkert vei, sier Vollsund.
Han får støtte av initiativtaker Karl Tunheim og grunneier Trygve Selbak.
– Her er det enormt mye tungtransport. I tillegg er det en 70-sone som folk ofte kjører fortere på. Jeg har selv måttet kaste meg i grøfta under en tur på rulleski, sier Tunheim.
Skoleelevene som bor langs strekningen, må ta buss den korte veien til skolen på grunn av at veien er såpass farlig.
– Ungene har ikke vondt av å gå og sykle til skolen. Om fylket spytter i penger til et autovern langs denne nye turstien, kan de jo spare pengene på buss, sier Tunheim.
Viderefører «Undheimsmodellen»
Oppskriften er den samme som før. Gangveien legges langs en fylkesvei hvor det ligger planer for en gang- og sykkelsti som det ikke finnes penger til.
Samtidig får innbyggerne fiber.
Dette planlegges på tross av at fylkeskommunen har vært svært kritiske til utførelsen av den første strekningen bygget på denne måten.
– Alternativet er at vi ikke får vei. Turstier bygges overalt. Jeg kan ikke se at dette er negativt, sier Time-ordføreren.
Han mener det er fullt mulig å bygge den planlagte gang- og sykkelstien om fylkeskommunen finner penger til dette en gang i framtiden.
– Hva om dere blir stoppet?
– Hvis dette viser seg å ikke være lov, da har vi et regelverk som slår i hjel gode initiativ. Da må vi se på regelverket, understreker Vollsund.
Fylket ber Time om å følge reglene
Lederen av samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, Alexander Rügert-Raustein, syns det er friskt og fremoverlent av Time kommune.
– Jeg digger den fremoverlente måten de tenker på, sier Rügert-Raustein.
Samtidig håper han at Time kommune nå ser at ikke alt gikk sånn som de ønsket sist, og han håper de nå forholder seg til reglene.
Time har ved denne anledningen tenkt å søke om dispensasjon for byggingen, men ellers vil de følge samme modell som sist.
– Det er lett å søke om dispensasjon, men de må også se på om de bygger nye trafikksikkerhetsmessige utfordringer. Det må de unngå, sier Rügert-Raustein.