Hopp til innhold

– Positivt både for sjåførene og passasjerene

Tide Buss i Rogaland og Hordaland introduserer nå «Gullbilletten». Den kan passasjerene bruke til å gi sjåførene tilbakemelding.

Gullbilletten

Tide Buss i Rogaland og Hordaland introduserer nå «Gullbilletten». Den kan passasjerene bruke til å gi sjåførene tilbakemelding.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– Det er jo spennende, å få rose sjåførene som gjør en god jobb.

Linda Solberg tar ofte buss. I dag var hun en av mange som fikk utlevert en gullbillett i Haugesund. Hun synes bussjåførene gjør en god jobb.

– Helt fantastisk. Jeg er kjempefornøyd med dem. Jeg pendler fram og tilbake til Kopervik hver dag på jobb. Stort sett har jeg bare gode opplevelser med bussjåførene, sier Solberg.

Gullbilletten skal gi sjåfører ros

Gullbilletten skal gi sjåfører ros

Gullbilletten er et flygeblad passasjerene får utlevert på bussen. Her kan de rose bussjåføren de sitter på med, om de synes han eller hun gjør en god jobb.

– Positivt både for passasjerene og sjåførene

Bussjåførene i Tide ønsker ordningen velkommen.

– Jeg synes det er et svært positivt tiltak. De lager rett og slett en kampanje som er positiv både for sjåførene og passasjerene.

Det mener tillitsvalgt i Tide, John Terje Nordskog. Bussjåfører i Haugesund har tidligere opplevd å bli sjikanert på sosiale medier .

Gullbilletten

Gullbilletten blir godt mottett av sjåfører og passasjerer.

– Vi hadde en trist sak der vi ble sjikanert på Facebook. Da er det bra at vi i stedet for sånne ting, heller kan fokusere på det positive. Da blir det rett og slett triveligere å være bussjåfør, og forhåpentligvis og triveligere å være busspassasjer, sier Nordskog.

Han mener tiltaket som Tide-ledelsen har satt i verk kan virke godt.

– Det er klart det er en inspirasjon for sjåførene når en får positive tilbakemeldinger når en gjør en god jobb. Vi er vel alle skrudd sammen slik at når vi får litt ros, så tar vi det til oss og gjør gjerne en enda bedre jobb, sier Nordskog.

– Vi skal ha et godt arbeidsmiljø

Kjell Bakken er også tillitsvalgt. Han har vært bussjåfør i mange år. Han deler oppfatningen til passasjerene NRK snakket med om at sjåførene stort sett er glade og blide.

John Terje Nordskog

Tillitsvalgt i Tide, John Terje Nordskog synes Gullbilletten er et svært postiv tiltak.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– Det er klart vi har dager som ikke helt topp vi og, men stort sett tror jeg vi blir oppfattet som en positiv gjeng, sier Bakken.

Både passasjerene og bussjåførene kan vinne premier via gullbilletten. Og det er

Driftsplanlegger i Tide, Rudi Brochs sier at selskapet innfører denne ordningen for å gi det lille ekstra.

– Vi ønsker jo at sjåførene skal få mest mulig tilbakemelding, at alle skal føle seg velkomne på jobb, at de skal trives. Vi skal ha et godt arbeidsmiljø og synes det er viktig å gi små tilbakemeldinger i hverdagen, sier han.