NRK Meny
Normal

UP-sjefen frykter fartsbøller i Tesla

Superraske elbiler kan bli et fartsproblem i trafikken framover. Det mener UP-sjef for Rogaland og Agder, Øystein Krogstad.

Tesla Model S

– Det går så fort og du har ikke den lyden som gir deg en indikasjon på hvor fort det går. Så viss du er litt uoppmerksom så er du fort oppe i en fart som du ikke bør være i, seier drosjeeier Atle Fossmark fra Randaberg.

Foto: James Lipman / Teslemotors

– Det var litt som å kjøre en batmobil. Du hører ingenting, du kjenner bare suget og så er du oppe i en voldsom hastighet, sier UP-sjef Øystein Krogstad.

Tesla-bilene er miljøvennlige og de er vel så kjappe som bensindrevne biler. Salget av elbilen Tesla har eksplodert i Norge det siste året, men de kan lett friste til råkjøring.

Øystein Krogstad i Utrykningspolitiet

UP-sjef Øystein Krogstad skjønner godt at det frister å teste farten på Tesla-bilene

Foto: Morten Rosenvinge / NRK

På fem sekunder kan du nesten lydløst akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen. UP-sjef Øystein Krogstad skjønner godt at det frister å teste farten på Tesla-bilene.

– Det er litt som å kjøre karusell, det kiler godt i magen. Så jeg skjønner godt at det kan være spennende, seier Krogstad.

Før helgen blei en sjåfør fratatt lappen då han kjørte i 125 kilometer i timen i 80-sonen i Bjerkreim. Krogstad frykter at mange Tesla-sjåfører blir tatt framover.

– Det er en viss frykt for at de kommer til å figurere for ofte på statistikken over beslaglagte førerkort. Fordi det er en veldig god bil å kjøre har jeg hørt og en veldig rask bil, seier Krogstad.

En sportsbil

– En Tesla det er jo en sportsbil. Masse kraft og dårlig plass, sier drosjeeier Atle Fossmark fra Randaberg.

Han eier en av Rogalands få Tesla-taxier, og skjønner godt at bilen friste til fart.

– Det går så fort og du har ikke den lyden som gir deg en indikasjon på hvor fort det går. Så viss du er litt uoppmerksom så er du fort oppe i en fart som du ikke bør være i, seier Fossmark.

Fossmark skjønner godt dragningen mot å råkjøre med Tesla. Derfor er han nøye med hvilke sjåfører som får kjøre denne drosjen.

– Det er klart at når en setter seg inn i bilen, så vil du jo prøve hva det er. Og det går fort fra 0 til å miste sertifikatet, seier Fossmark.

Tror folk går lei

Men drosjeeier Fossmark tror nyhetens interesse snart forsvinner, og at tesla-sjåførene derfor ikke kommer til å kjøre fortere enn andre med kraftige biler.

– Jeg prøvete litt i begynnelsen med å trykke gassen inn. Det var kjekt de første ukene, men så ble det kjedelig.

UP-sjef Øystein Krogstad håpe at Fossmark har rett – og at ikkje Tesla-sjåførene blir overrepresentert blant fartsbøllene framover.

– Vi kan gi en hyggelig oppfordring om å kikke litt ekstra på speedometeret, slik at de ikke blir en del av statistikken, sier Krogstad.