Bileieren hadde akkurat kjøpt seg en ny Tesla Model X og var på vei til fjells vinteren 2016/17. Temperaturen sank jevnt, og da den bikket 0 grader skjedde det: Den bakre falkedøra åpnet seg i fart. Speedometeret viste rundt 80 km/t (se bilde).
«Dette medfører støy, trekk og ikke minst frykt for at noen skal falle ut.», skriver han i en e-post til Statens vegvesen i desember.
Dette skal ha skjedd «et par ganger». Eieren har inngått en avtale med Tesla, og ønsker å være anonym. Han ønsker heller ikke å kommentere saken utover brevet han har sendt til Vegvesenet.
Eieren har sendt brevet fordi han ønsker at Vegvesenet skal utrede saken, og vurdere «hvorvidt Model X som biltype skal kjøre på norske veier.»
- LES OGSÅ: Norsk investor går til sak mot Tesla
Varslet flere ganger
Bileieren skriver at han meldte inn feilen til Tesla fire ganger i 2017 – i januar, februar, november og desember.
«Teslas egne ansatte forteller at de kjenner til problemene, men at det ikke finnes noen løsninger. Ingen løsninger nå snart 18 måneder etter at levering av Model X startet.»
Bileieren hevder videre at han kjenner flere med samme problem.
En ny Tesla Model X koster fra 665.600 kroner til cirka 1,3 millioner kroner, men var likevel den mest solgte bilen i Norge i desember i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
I hele 2017 ble det totalt solgt 4748 biler, noe som kvalifiserer til en fjerdeplass over solgte bilmodeller i Norge.
– Direkte trafikkfarlig
Bileieren melder også inn et annet problem til Vegvesenet. Han påpeker at vindusvisker-systemet etter et par uker sluttet å vaske rutene skikkelig.
«Det blir ikke tilført nok væske i den sonen som er rett foran sjåfør. Resultatet av dette er at sjåførens sikt blir vesentlig redusert og såpass mye at jeg vurderer bilen som direkte trafikkfarlig.», skriver han.
Kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, avviser overfor NRK at de er kjent med andre tilfeller av at dører åpner seg i fart. Han påpeker at de har kommet kundens ønsker i møte, men beklager at det tok så lang tid å finne en løsning.
– Alle bilene våre gjennomgår grundige tester. Og Elon Musk sa selv i Oslo for to år siden at Tesla tester sine biler på vinterføre i Norge, sier Roland.
Når det gjelder vindusviskerne sier Roland at problemet er i ferd med å løses.
– Vi har brukt tilbakemeldinger fra norske kunder til å forbedre en rekke funksjoner, inkludert en nylig oppdatering av vindusviskerne på Model X, sier Roland.
- LES OGSÅ: Tesla kaller tilbake 53.000 biler
Ber Tesla om svar
Sjefingeniør på kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Erik Sætre, sier de har tatt tak i saken, og bedt Tesla om en redegjørelse.
For at en bil skal få lov å kjøre på norske veier, må den være godkjent. Tesla Model X har EU-typegodkjenning fra Nederland som er gyldig i hele EU/EØS-området.
– I godkjenningen inngår spesifiserte tester av spyling og vindusviskere. Og det stilles krav til dørlåser, sier Sætre.
- LES OGSÅ: Tesla tok fyr under hurtiglading
Men på disse testene blir ikke bilene testet i kuldegrader.
– Teoretisk kan det oppstå ting under andre temperaturforhold enn det bilene er testet under, men som regel vil en fabrikant avdekke slike svakheter og ta dem alvorlig, sier Sætre.