I 2013 klaget en strøm av ufrivillige kunder på praksisen til telefonsalgfirmaet Haugesund Dialog.
De hadde ringt opp titusenvis av personer med tilbud om en gratis prøvepakke med truser eller sokker. Da pakken kom, viste det seg imidlertid at kundene var blitt tilknyttet en abonnementsordning og at pakken dermed slettes ikke var gratis.
Forbrukerombudet kunne konstatere at firmaet var skyldig i omfattende brudd på markedsføringsloven og angrefristloven. Nå ilegges sjefen i firmaet et gebyr på 100.000 kroner.
Betalte for å slippe inkasso
Haugesund Dialog inngikk ikke skriftlige avtaler med forbrukerne, noe som er et krav ved telefonsalg. Derfor kunne ikke firmaet kreve at de ufrivillige abonnentene betalte regningene for truseabonnementene.
Forbrukerombudet antar likevel at det er flere som har betalt kravene fra selskapet for å slippe trussel om inkasso.
Fordi firmaet gikk konkurs i mars i år kan ikke Forbrukerombudet ilegge lovbruddsgebyr, men skriver i stedet gebyret på 100.000 kroner ut til tidligere daglige leder av firmaet.