NRK Meny
Normal

Taxisjåfører kjører svart

Taxisjåfører i Stavanger opplever at flere passasjerer vil at de skal kjøre svart. Passasjerene vil at de skal la være å skru på taksameteret slik at de heller kan betale halv pris rett i lommen på sjåføren.

Drosjer

Flere taxisjåfører velger å kjøre svart for å få mer penger.

Foto: NRK

Dette skjer oftest om kvelder og i helgene, og gjelder stort sett berusa passasjerer som prøver å lure seg til en billigere taxitur.

- Det er klart det forekommer, men nå kjører ikke jeg om nettene lenger. Men da jeg var leiesjåfør så var det hver eneste helg, sier en anonym taxisjåfør til NRK.

Skylder på lønnsnedgang

Sjåfører som kjører taxi om kvelder og i helger er som regel innleide sjåfører, mens de som kjører på dagtid er eiere av egen bil. En taxisjåfør forteller at han flere ganger har takket ja til å kjøre svart fordi han synes lønningene er for lave.

- Jeg gjorde det regelmessig når jeg kjørte om kvelder. Det er litt med bismak, men de siste åra har vi hatt lønnsnedgang, så jeg antar at det er fristende for mange.

Kjører dere svart fordi lønningene er for lave?

- Ja, det er nok den største grunnen. Kulturen har også forandret seg.

Les også: – Kvar dag ber folk om å få norske taxisjåførar

Taxisjåførene takker ja, slik at de får hele betalingen for turen selv. Kjører de med taksameteret på, må de dele betalingen med både eieren av bilen og taxiselskapet de kjører for.

Men sjåførene er ikke de eneste som vil spare penger.

En student fra Rogaland forteller at hun flere ganger har fått taxiturer til halvpris ved å be sjåføren la være å skru på taksameteret.

- Det går kanskje 50 prosent av gangene. Jeg er en fattig student, og føler ikke at jeg skylder taxisjåførene noe, så det er kun fordi det blir billigere for meg.

Les også: Vil ha fastpris på taxi

Lærer av Oslo

Studenten forteller at hun lærte trikset når hun bodde i Oslo. Der følte hun at ”alle” gjorde det.

- Det er kanskje litt opprørsk, men er jeg full og i godt humør så prøver jeg som regel å få turen billigere. Vi tjener jo på det både jeg og sjåføren.

Videre forteller hun at hun kun spør når hun tar taxi alene, og at det sjelden går når hun reiser sammen med flere.

Les også: Tok taxi fra Haugesund til Oslo, nektet å betale

Svindler på skatten

Informasjonsrådgiver i Skatt Vest, Øyvind Nicolaysen, slår fast at denne måten og kjøre taxi på er skatteunndragelse.

- Vi synes ikke noe om svart omsetning, og gjelder om det er utelatt omsetning fra innslag på kasse, eller på andre måter. Det er ulovlig og det er skatteunndragelse, sier han.

I taxibilene blir det mål hvor mange kilometer som kjøres både på selve bilen og på taksameteret. Det burde derfor være mulig å se alt for store avvik på taxibilene, sjåførene som kjører svart, gjør det sannsynligvis derfor på kortere turer.

Les også: Vil ha folkeskikk inn som taxiregel

Ingen fast kontroll

Daglig leder i Stavanger Taxi, Arild Birkeland, kjenner til problemet, men vet ikke om problemet er større nå enn før.

- Vi skal ikke være naive og tro at det ikke skjer, for det gjør det nok. Men jeg har ikke fått signaler på at problemet er større nå enn før, sier Birkeland.

Han tror ikke det er bileierne selv som kjører svart, men at det er lettere for leiesjåfører som kjører om kvelder og i helgene.

- Er det veldig høy kilometeravstand på et skift, så vil en spør hva sjåføren har holdt på med. Men de vi ofte sjekker er om det har vært mange bomturer på et skift, da vil eieren av bilene reagere, men Stavanger Taxi har ikke kontroll mot den enkelte bil eller eier.