Hopp til innhold

Frykter flere avbestillinger – tar saksa med hjem til deg

Julebordsesongen røyk, og kunder venter med å bestille juleklippen. Frisører går nye veier for å beholde kunder i desember.

Gemini frisør tar inn kunder grytidlig på morgenen.

FÅ I SALONGEN: Gerda Lin Veuskens er en av å kunder i salongen til Gemini. Daglig leder Elisabeth Blix Lie og frisør Helen Kaland mener smittevern er ekstra viktig nå.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

– Gemini frisør, vær så god!

Frisør og daglig leder Elisabeth Blix Lie får fremdeles bestillinger til frisørsalongen sin i Haugesund. Men hun merker at julebordsesongen uteble, og at enkelte er bekymret for koronasmitte

– Vi har opplevd at enkelte avbestiller timene sine. Ikke fordi de er syke eller i risikogruppene. Men fordi de rett og slett er redde, sier Blix Lie.

Hun er selv i risikogruppa, og vil derfor tilby frisørtjenester på en ny måte før jul i år.

Elisabeth Blix Lie

VIL HJELPE SYKE OG GAMLE: Daglig leder Elisabeth Blix Lie ved Gemini frisør vil at kundene skal føle seg trygge i desember.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Blant annet tilbyr hun frisørtimer før åpningstid. Hun har leid et ekstra rom for barneklipp, og hun kommer til å tilby å komme hjem til folk med frisørsaksa før jul.

– Jeg vil at kundene ikke skal være utrygge. Mange tenker kanskje å utsette å ta etterveksten eller juleklippen fordi de ikke skal ut på festligheter, sier Blix Lie

Minus 50 prosent

Interesseorganisasjonen Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB) opplever avbestillinger av frisør- og velværebehandlinger i salonger over hele landet. Verst er det i de store byene.

– Vi er veldig engstelige nå. Vi mistet hele julebordsesongen i november, og hvis vi ikke får levert varene i desember, har vi mistet rundt halvparten av omsetningen i et frisørår, sier administrerende direktør, Anne Mari Halsan.

Anne Mari Halsan, NFVB

FRYKTER FLERE AVBESTILLINGER: Administrerende direktør, Anne Mari Halsan i Interesseorganisasjonen Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB), er glad for at salongene tenker nytt.

Frisør- og velværebransjen i Norge består av 8000 bedrifter med 22.000 ansatte. I vår måtte alle salonger stenge i seks og ei halv uke fra 12. mars. For å unngå konkurser og røde tall, mener Halsan det er viktig å tenke nytt før jul.

– Det finnes utrolig mye kreativt engasjement i frisør- og velværebransjen. Og helt siden nedstengningen i mars har man jobbet med løsninger som skal gi kundene både behandling, produkter og rådgivning, sier Halsan.

Holder åpent

Siden regjeringen i begynnelsen av november ba folk om å holde seg hjemme, har treningssentre i større byer stengt, og restaurantbransjen har skjenkestopp ved midnatt. Frisørbransjen har ennå ikke fått restriksjoner.

– Jeg er spent på hvordan årsregnskapet ser ut når vi skal telle opp i slutten av desember. Og så håper vi jo at januar, februar og mars ikke blir altfor tøffe, sier Elisabeth Blix Lie ved Gemini frisør i Haugesund.

Gerda Linn Veuskens, Helen Kaland

TRYGG: Kunde Gerda Lin Veuskens føler seg trygg på salongen med frisør Helen Kaland.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Norske Frisør- og Velværebedrifter opplyser at det ennå ikke har vært smitte i salonger så langt i koronapandemien.

– Vi har strenge smittevernkrav. Vi i bransjen har en egen forskriftsparagraf og en veileder fra Folkehelseinstituttet. Og hvis alle følger disse til punkt og prikke, da er det trygt, sier administrerende direktør, Anne Mari Halsan.