Frykter flere avbestillinger – tar saksa med hjem til deg

Julebordsesongen røyk, og kunder venter med å bestille juleklippen. Frisører går nye veier for å beholde kunder i desember.

Gemini frisør tar inn kunder grytidlig på morgenen.

FÅ I SALONGEN: Gerda Lin Veuskens er en av å kunder i salongen til Gemini. Daglig leder Elisabeth Blix Lie og frisør Helen Kaland mener smittevern er ekstra viktig nå.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

– Gemini frisør, vær så god!

Frisør og daglig leder Elisabeth Blix Lie får fremdeles bestillinger til frisørsalongen sin i Haugesund. Men hun merker at julebordsesongen uteble, og at enkelte er bekymret for koronasmitte

– Vi har opplevd at enkelte avbestiller timene sine. Ikke fordi de er syke eller i risikogruppene. Men fordi de rett og slett er redde, sier Blix Lie.

Hun er selv i risikogruppa, og vil derfor tilby frisørtjenester på en ny måte før jul i år.

Elisabeth Blix Lie

VIL HJELPE SYKE OG GAMLE: Daglig leder Elisabeth Blix Lie ved Gemini frisør vil at kundene skal føle seg trygge i desember.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Blant annet tilbyr hun frisørtimer før åpningstid. Hun har leid et ekstra rom for barneklipp, og hun kommer til å tilby å komme hjem til folk med frisørsaksa før jul.

– Jeg vil at kundene ikke skal være utrygge. Mange tenker kanskje å utsette å ta etterveksten eller juleklippen fordi de ikke skal ut på festligheter, sier Blix Lie

Minus 50 prosent

Interesseorganisasjonen Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB) opplever avbestillinger av frisør- og velværebehandlinger i salonger over hele landet. Verst er det i de store byene.

– Vi er veldig engstelige nå. Vi mistet hele julebordsesongen i november, og hvis vi ikke får levert varene i desember, har vi mistet rundt halvparten av omsetningen i et frisørår, sier administrerende direktør, Anne Mari Halsan.

Anne Mari Halsan, NFVB

FRYKTER FLERE AVBESTILLINGER: Administrerende direktør, Anne Mari Halsan i Interesseorganisasjonen Norske Frisør- og Velværebedrifter (NFVB), er glad for at salongene tenker nytt.

Frisør- og velværebransjen i Norge består av 8000 bedrifter med 22.000 ansatte. I vår måtte alle salonger stenge i seks og ei halv uke fra 12. mars. For å unngå konkurser og røde tall, mener Halsan det er viktig å tenke nytt før jul.

– Det finnes utrolig mye kreativt engasjement i frisør- og velværebransjen. Og helt siden nedstengningen i mars har man jobbet med løsninger som skal gi kundene både behandling, produkter og rådgivning, sier Halsan.

Holder åpent

Siden regjeringen i begynnelsen av november ba folk om å holde seg hjemme, har treningssentre i større byer stengt, og restaurantbransjen har skjenkestopp ved midnatt. Frisørbransjen har ennå ikke fått restriksjoner.

– Jeg er spent på hvordan årsregnskapet ser ut når vi skal telle opp i slutten av desember. Og så håper vi jo at januar, februar og mars ikke blir altfor tøffe, sier Elisabeth Blix Lie ved Gemini frisør i Haugesund.

Gerda Linn Veuskens, Helen Kaland

TRYGG: Kunde Gerda Lin Veuskens føler seg trygg på salongen med frisør Helen Kaland.

Foto: Rosa Irén Villalobos / NRK

Norske Frisør- og Velværebedrifter opplyser at det ennå ikke har vært smitte i salonger så langt i koronapandemien.

– Vi har strenge smittevernkrav. Vi i bransjen har en egen forskriftsparagraf og en veileder fra Folkehelseinstituttet. Og hvis alle følger disse til punkt og prikke, da er det trygt, sier administrerende direktør, Anne Mari Halsan.

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 23.01.2021
2 120
Smittede/uke
131
Innlagte
544
Døde
71 971
Vaksinerte

Flere nyheter fra Rogaland