– Det blir kjekt å se hvordan det ser ut i Nordsjøen, og spennende å høre foredrag om oljeindustrien, sier Erling Haraldseid.
– Jeg er veldig spent på hva som venter, sier Magnhild Johannessen.
De er to av hundre passasjerer som i kveld reiser på et helt uvanlig cruise. De skal nemlig på Rigg Spotting, et fem dagers cruise ut i Nordsjøen med et offshore flytehotell.
Sightseeing og oljeforedrag
Flotell-skipet Edda Fides benyttes vanligvis av oljearbeidere på oppdrag verden rundt. Men nå er det ledig på grunn av mangel på oppdrag, og skal gjøre noe som aldri har blitt gjort før. Skipet tar nå med seg vanlige folk ut i Nordsjøen for å vise fram noen av de mest historietunge olje- og gassinstallasjonene.
– De får oppleve hvordan det er ombord på et arbeidende offshoreskip og være med oss ut i Nordsjøen og se på gigantfeltene vi vanligvis jobber på, sier Bjørn Erik Julseth, hotell manager på Edda Fides.
– Vi skal også ha med oss eksperter på oljeutvinning, leting og produksjon som skal tegne og forklare om det som skjer der ute, sier han.
Prislappen er fra 1250 kroner til 30.000 i døgnet hvis du vil bo ekstra fint.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Verdens eneste offshoreskip med bar
Det er seks uker siden han fikk klarsignal fra rederiet Østensjø til å starte opp med denne helt nye typen turisme. De ukene har blitt brukt på å øke komforten ombord, og tilpasse skipet til cruise-gjestene.
– Det fantes jo kun enkeltlugarer, altså relativt få suiter. Nå har vi bygget om de fineste offiserslugarene på toppdekket og laget 20 suiter med dobbeltseng, skinnsalong og minibar. Det er også verdens eneste offshoreskip med bar, sier Julseth.
– En verden utenfor oljebransjen
Selv om det er oljekrisa som er årsaken til at det nå er mulig å bruke flytehotellet på andre ting enn offshorearbeid, er ideen eldre enn som så.
– Administrerende direktør i Østensjø, Johan Rokstad, hadde hatt ideen lenge. Han kalte det «ballastcruise», og tenkte på skipene som går tomme når de flyttes mellom Mexico-gulfen, Afrika og Europa. De seiler jo flere måneder i fantastiske farvann, som burde kunne vises fram, sier Julseth.
Og nå har muligheten meldt seg. Det har vært travelt å være boligskip i oljeindustrien, men ikke nå lengre.
– Nå når vi begynner å tenke på andre markeder og bruksområder ser vi at skipet er enormt fleksibelt og har mange muligheter. Det er mye verden utenfor offshore ikke vet om, sier han.
- LES OGSÅ: