Hopp til innhold

Byr turister på oljecruise i Nordsjøen

Da kalenderen til flytehotellet ikke var full lengre, fant selskapet nye bruksområder. Nå har de satt inn minibar og dobbeltsenger og tilbyr sightseeing på sokkelen.

Da kalenderen til flytehotellet ikke var full lengre, fant selskapet nye bruksområder. Nå har de satt inn minibar og dobbeltsenger og tilbyr oljeplattform-cruise i Nordsjøen.

VIDEO: Flotellet Edda Fides er bygget om til et særegent cruiseskip. Foto: Thomas Halleland/NRK.

– Det blir kjekt å se hvordan det ser ut i Nordsjøen, og spennende å høre foredrag om oljeindustrien, sier Erling Haraldseid.

Erling Haraldseid og Magnhild Johannessen

Magnhild Johannessen og Erling Haraldseid har meldt seg på det første oljecruiset til Nordsjøen.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– Jeg er veldig spent på hva som venter, sier Magnhild Johannessen.

De er to av hundre passasjerer som i kveld reiser på et helt uvanlig cruise. De skal nemlig på Rigg Spotting, et fem dagers cruise ut i Nordsjøen med et offshore flytehotell.

Sightseeing og oljeforedrag

Flotell-skipet Edda Fides benyttes vanligvis av oljearbeidere på oppdrag verden rundt. ​Men nå er det ledig på grunn av mangel på oppdrag, og skal gjøre noe som aldri har blitt gjort før. Skipet tar nå med seg vanlige folk ut i Nordsjøen for å vise fram noen av de mest historietunge olje- og gassinstallasjonene.

Bjørn Erik Julseth

Bjørn Erik Julseth har bakgrunn fra både olje- og cruise-bransjen. Nå kombinerer han de to retningene.

Foto: Thomas Halleland / NRK

– De får oppleve hvordan det er ombord på et arbeidende offshoreskip og være med oss ut i Nordsjøen og se på gigantfeltene vi vanligvis jobber på, sier Bjørn Erik Julseth, hotell manager på Edda Fides.

– Vi skal også ha med oss eksperter på oljeutvinning, leting og produksjon som skal tegne og forklare om det som skjer der ute, sier han.

Prislappen er fra 1250 kroner til 30.000 i døgnet hvis du vil bo ekstra fint.

Verdens eneste offshoreskip med bar

Det er seks uker siden han fikk klarsignal fra rederiet Østensjø til å starte opp med denne helt nye typen turisme. De ukene har blitt brukt på å øke komforten ombord, og tilpasse skipet til cruise-gjestene.

– Det fantes jo kun enkeltlugarer, altså relativt få suiter. Nå har vi bygget om de fineste offiserslugarene på toppdekket og laget 20 suiter med dobbeltseng, skinnsalong og minibar. Det er også verdens eneste offshoreskip med bar, sier Julseth.

– En verden utenfor oljebransjen

Selv om det er oljekrisa som er årsaken til at det nå er mulig å bruke flytehotellet på andre ting enn offshorearbeid, er ideen eldre enn som så.

– Administrerende direktør i Østensjø, Johan Rokstad, hadde hatt ideen lenge. Han kalte det «ballastcruise», og tenkte på skipene som går tomme når de flyttes mellom Mexico-gulfen, Afrika og Europa. De seiler jo flere måneder i fantastiske farvann, som burde kunne vises fram, sier Julseth.

Og nå har muligheten meldt seg. Det har vært travelt å være boligskip i oljeindustrien, men ikke nå lengre.

– Nå når vi begynner å tenke på andre markeder og bruksområder ser vi at skipet er enormt fleksibelt og har mange muligheter. Det er mye verden utenfor offshore ikke vet om, sier han.

Cruiseskip i gamle Stavanger

Cruiseskip er ikke et uvanlig syn i Stavanger, men når Edda Fides kommer innom for å hente flere passasjerer i morgen er det nok få som tipper at det er cruise som er hensikten.

Foto: NRK