..ikke et ord i avisa
Festen var knapt begynt før blåmandagen satte inn. Nyheten om at Stavanger blir europeisk kulturhovedstad ble i går entusiastisk og behørig omtalt i alle lokale medier. I alle andre norske medier ble ikke saken nevnt.
Film, Idol og Lene Malin
Aftenpostens mest fremtredende kulturnyhet i torsdag var avisens vurdering av favorittene i Idol.
VGs hovedoppslag på kultursidene var at Lene Marlin skal turnere i Europa i mai.
Dagbladet anmeldte i hovedsak filmer, NTB nevnte ikke saken med ett ord. Dagsrevyen var ikke interessert, heller ikke Dagsnytt, TV2, Nationen og Dagsavisen.
Skuffelsen og forbauselsen over manglende nasjonal oppmerksomhet var åpenbar både hos ordfører Leif Johan Sevland og kultursjef Rolf Norås i ettermiddagslokalen i går.
Hovedutfordring for prosjektledelsen
Problemet er ikke hva VG eller andre medier skrev og ikke skrev. Utfordringen er – som NRK Rogaland advarte mot i går morges – at en samlet norsk presse overhode ikke betrakter regionens status som europeisk kulturhovedstad som en begivenhet verd å nevne. Det er den hovedutfordringen prosjektledelsen står overfor om man vil nå de mål man har satt seg.
Dersom ikke initiativtakerne innser det og makter å ta den utfordringen, kan denne kulturbegivenheten for evig og alltid bli et lokalt arrangement som mer lukker enn åpner regionen for omverdenen.
Man kan si hva man vil om norske medier, men forbruket av tv, aviser og radio er knapt større noe annet sted i verden. Det skyldes i stor grad at media på godt og vondt vet å speile det folk er opptatt av. Det må prosjektledelsen lære seg å utnytte for alt det er verd i måten man håndterer media på i framtiden. Hvis ikke kan statusen som kulturbyhovedstad bli en markering for eliten som savner ethvert folkelig grunnlag ut over vår egen andedam.
I så fall har prosjektledelsen feilet totalt.
Av: Ståle Frafjord
Distriktsredaktør NRK Rogaland