NRK Meny
Normal

Takker sosiale medier for tre bystyreplasser

Bompengepartiet i Stavanger kjøpte et partytelt for 3 200 kroner til valgkampen. Resten fikset de på sosiale medier.

Frode Myrhol

Partyteltet som ble brukt til stand i Stavanger var Bompengepartiets eneste utgift i valgkampen. Suksessen ble sikret på sosiale medier.

Foto: Eirin Larsen/NRK

– Det er jo i hovedsak gjennom sosiale medier folk har fått informasjon om vår politikk, for eksempel via Facebook, sier Morten Malmin i partiet Nei til mer Bompenger.

Protestpartiet kom fra ingenting og kapret tre plasser i Stavanger bystyre.

Morten Malmin,

Morten Malmin i partiet 'Nei til mer Bompenger' kom fra ingenting og kapret tre plasser i Stavanger bystyre ved hjelp av sosiale medier.

Foto: Ingvald Nordmark / NRK

– Vi har brukt Facebook veldig aktivt. Det har gjort at vi han nådd ut til veldig, veldig mange folk som vi kanskje ikke nådd gjennom andre medier eller på andre måter, sier Malmin.

Ikke på radio eller TV

Bompengeparti-medlemmet tror at det hadde vært vanskelig å oppnå det samme resultatet uten bruk av sosiale medier.

– Det er klar at sosiale medier er det som virkelig har gjort at vi har kommet i den situasjonen vi er i nå, sier han.

Les også: Hva med helse, skole og idrett?

Bompengepartiet var ikke med i mange debatter i radio eller TV i valgkampen. De fikk heller ikke mange presseoppslag. Partiet ble av mange sett på som et typisk protestparti, og erfaringer fra lignende forsøk tidligere, er at slike partier ikke har nådd fram.

Partiet protesterer mot at det fra 1. januar 2017 skal koste opptil 45 kroner å kjøre gjennom bomringen inn til sentrum av Stavanger.

Mobilisering

– Vi vet at sosiale medier fungerer spesielt godt for å protestere, sier Bente Kalsnes, stipendiat ved Universitetet i Bergen.

Hun har spesialisert på bruk av sosiale medier i politikken.

Folkeaksjonen NEI til mer bompenger

Folkeaksjonen Nei til bompenger ble til parti og kapret tre plasser i Stavanger bystyre.

Foto: Eirin Larsen/NRK

Sosiale medier kan også fungere godt på et annet felt som Bompengepartiet i Stavanger har hatt nytte av.

– Sosiale medier kan brukes til å mobilisere en egen base av sympatisører. Det med å mobilisere folk er det vi kanskje har sett fungerer best med sosiale medier, sier Kalsnes.

3200 kroner til valgkamp

Dagen etter valgsuksessen kunne lederen av Bompengepartiet fortelle at de hadde brukt til sammen 3200 kroner på valgkampen. De pengene gikk til innkjøp av et partytelt, som ble brukt til stand i Stavanger.

Les også: Fylkespolitikerne diskuterer bompenger

– Jeg tror saken var riktig i forkant av dette valget, samtidig som strategien var å bruke sosiale medier, sier Malmin.

De mest sentrale politikerne i Bompengepartiet opprettet en lukket gruppe på Facebook. Der diskuterte de hva som skulle legges ut på den åpne siden til partiet. Alt ble gjort i løpet av arbeidsdagen og på fritiden. Ingen av dem hadde politikerlønn eller var frikjøpte fra arbeidet de hadde.

Les også: Nye bompenger kan koste deg 45.000 i året

Likevel var det den siste uken før valget mye større trafikk på siden enn noen andre Stavangerpartier var i nærheten av å kunne vise til.

– Folk liker siden vår, og det skaper engasjement. Folk deler ting som vi legger ut på siden. Da når du mange flere enn ved å skrive et innlegg på din egen side, mener Malmin.