Hopp til innhold

T for trøbbel

Sprengte kostnadsrammer kan enda en gang forsinke T-forbindelsen.

Trafikk på Lauplandsbrua på E39 på Bokn

T-forbindelsen skal forbinde E39 på Bokn med Karmøy

Foto: Kari Nesse Hetland

Den nye kostnadsrammen for den såkalte T-forbindelsen kan endre forutsetningene for finansieringen, skriver Haugesund Avis.

Det kan bety at prosjektet enda en gang må til lokal politisk behandling.

T-forbindelsen mellom Karmøy, Tysvær og Haugesund ble vedtatt av Storinget i 2001.
Siden har den ene forsinkelsen avløst den andre.

- Holdt for narr!

Statens Vegvesen sitter nå på resultatet av en ekstern kvalitetsvurdering av T-forbindelsen.
Det er særlig nye og dyrere sikringstiltak i tunnellene som ser ut til sprenge kostnadsrammen i finansieringsplanen. Resultatet kan bli nye utsettelser.

- Vi blir holdt for narr med alle disse utsettelsene. Jeg har aldri opplevd maken til trenering, sier Karmøy-ordfører Kjell Arvid Svendsen til avisen.
- Statsråden må skjære gjennom. Det må bli byggestart i 2008, sier Karmøy-ordføreren.

Byggetiden for den nye veien er beregnet til tre og et halvt år.
Bilistene i Boknafjord-forbindelsen har allerede betalt inn over 300 millioner kroner til finansieringen av T-forbindelsen.

Gassferje på Boknafjorden gløymde å setja av bilar

Bilistene på Boknafjord-ferjene har allerede betalt inn 300 millioner kroner til T-forbindelsen

Foto: Fjord 1