–De syklende må ta mer hensyn enn det de gjør. Det er mange som bare peiser på og roper at folk må flytte seg. Det er i alle fall det vi hører fra brukerne av gang og sykkelveier.
Det sier landskapsingeniør Mads Nergård i Park og vei i Stavanger kommune.
Stavanger kommune mener det er syklistene som må ta hensyn i konflikten mellom syklister og turgåere på turstier i Stavanger.
Ingen egne sykkelstier
I kommuneplanen for 2010 til 2025 er det ingen planer om sykkelstier rundt verken Mosvannet, Stokkavannet eller Hålandsvannet i Stavanger.
I fjor høst fikk kommunen inn flere klager fra turgåere og syklister som kom i veien for hverandre. Kommunen skulle utrede saken og håpet var en adskillelse mellom syklister og turgåere på stiene.
Det ligger imidlertid ikke i kommunens planer. Som et prøveprosjekt setter kommunen istedet opp et skilt ved Stokkavannet med retningslinjer for ferdsel på sykkel.
–Usikker på om skilt løser konflikten
Nergård sier at det foreløpig blir snakk om en holdningskampanje. Det blir satt opp skilt for å gjøre folk klar over hva de skal forhold seg til når de skal bevege seg på turveiene.
Lederen i kommunalstyret for miljø og utbygging; Kjell Erik Grøsfjeld, sier at han er usikker på om skiltingen er det som skal til for å løse konflikten.
–Jeg tror kanskje at dette kan bidra til at syklistene viser mer hensyn, men også at de gående får mer informasjon om hvor de skal gå, sier Grøsfjeld.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Syklistene vil ha egne stier
Det finnes få sykkelstier i turområder for syklister som ønsker å sykle fort. Hovedtrener i Stavanger sykkelklubb, Stein Ørn, reagerer på at det er et skilt som skal redusere konflikten på turstiene.
–Alle forstår jo at dette er ingen løsning. Du separerer jo ikke sykkelryttere og gående. Det man egentlig trenger er å få to separate stier for syklende og gående for å unngå de probleme som har vært, sier Ørn.
–Koster veldig mye penger
Grøsfjeld mener at det er viktig å vurdere hva som kan gjøres.
–Jeg tror nok først og fremst at det er disse tiltakene med skilting og kantrydding som gjør at du kan bruke bredden av veien som er de enkleste og billigste tiltakene som jeg og tror det er lettest å få gjort noe med på sikt, sier Grøsfjeld.
Lederen i kommunalstyret for miljø og utbygging tror det blir vanskelig å få til å skille syklister og gående.
–Det å sette i gang med større grad av separering i disse områdene tror jeg er vanskelig fordi det er arealknapphet. Det koster i tillegg veldig mye penger. Det er et spørmål om hva en vil satse på, sier Grøsfjeld.
Han innrømmer at kommunen ikke har hengt med i svingene når det gjelder den enorme interessen for sykling som har blomstret opp i Stavanger de siste årene.
–Jeg tror rett og slett at vi ikke har sett denne utviklingen godt nok tidligere. Vi har undervurdert den store utviklingen som har kommet nå med nye syklister, sier Grøsfjeld.