Hopp til innhold

Sydenferien ble et pengesluk

Kansellering i siste liten, og ingen alternativer til ombooking, gjorde familiens flytur til Kroatia dobbelt så dyr. Nå advarer Forbrukerrådet mot ukritisk bruk av nettreisebyråer.

Silje Christensen bestilte reise på nett

Silje Christensen fra Sola bestilte sydenferie på nettet. En uke før avreise ble plutselig returbilletten kansellert, og panikken slo inn.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

– Jeg ble så stressa, utbryter Silje Christensen.

Hun forteller om mailen hun fikk en uke før avreise til Kroatia. Returbilletten var plutselig kansellert.

– Jeg ble veldig lei meg, legger datteren Sol til. Hun innser at det ikke blir så mye penger til overs på årets ferietur.

Tape litt, eller tape alt

Turen, bestilt gjennom reisebyrået Gotogate, ble plutselig bare en enveisbillett, uten tilbud om ombooking. Når det heller ikke var mulig å kansellere ferieleilighet og resten av flyreisen, ble løsningen enten å tape hele beløpet brukt på ferie eller bestille ny flybillett.

– Vi måtte kjøpe nye returbilletter, og de kosta like mye som hele flyreisen tur/retur, sier Christensen.

Lykke, Sol og Birk Christensen

Lykke, Sol og Birk Christensen tror det blir litt mindre is denne ferien enn planlagt. Feriepengene forsvant til ny flybillett.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Turen som skulle koste 18.500 kroner har nå endt opp med en prislapp på 33.000 kroner, etter at familien kuttet ferien med en dag og valgte litt rimeligere billetter.

Om de betaler et gebyr kan de kanskje få noe av returbilletten tilbake. Men det kan ta fire måneder.

Hundrevis klager

– Det er en problemstilling vi ofte møter på, sier Ingrid Stokkeland i Forbrukerrådet Rogaland. Årlig får Forbrukerrådet 1100 klager på lignende problemer, hvor flyreiser har blitt kansellert eller endret. Og selv om kundene har rettigheter er det ikke bare bare når man har godtatt til vilkårene ved bestilling.

– Man bør se etter hvilket ansvar et slikt byrå har ved bestilling, og da ser man at de ofte fraskriver seg en del ansvar, sier Stokkeland.

– Når man bestiller på slike nettreisebyråer så krysser man av at man har lest vilkårene. Tenkte du over hva du gjorde da du krysset av?

– Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg bestilte med kredittkort, og vi har vanlig reiseforsikring, så jeg tenkte ikke at det ville være noe problem, sier Christensen.

Gotogate skriver i en mail til NRK at kunden må kontakte flyselskapet det gjelder når slike kanselleringer skjer. Men Christensen får beskjed av flyselskapene at kommunikasjonen skal gå gjennom nettreisebyrået.

Kredittkort-redningen

Ingrid Stokkeland i Forbrukerrådet i Rogaland

Ingrid Stokkeland i Forbrukerrådet.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Forbrukerrådet ber også misfornøyde kunder klage til flyselskapene, og hvis de blir avvist få hjelp enten av de, eller av Forbruker Europa. Men prosessen kan ta tid, og derfor er det kredittkortet som kan bli redningen, fordi kunden ikke har fått produktet hun har betalt for.

– Har en betalt med kredittkort kan man gå direkte på kredittselskapet som da er ansvarlig etter loven.

– Har det noe med reiseforsikringen i kredittkortet å gjøre?

– Det er et eget ansvar de har som selger av den type tjenester.

– Kommer du til å bestille reise på nettreisebyrå igjen?

– Nei aldri, nå er det kun gjennom flyselskapene, sier Christensen oppgitt.

Les også: