Hopp til innhold

Svært få benytter seg av kompiskjøring

De fleste kjører alene i Rogaland. En fersk undersøkelse gjort av NRK viser at 83 prosent kjører alene til jobb i Stavanger og Haugesund.

kompiskjøring

Bare 17 prosent av bilistene langs Madlaveien kjørte sammen med noen i morges.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Johan Mihle Laugaland

Reporter Johan Mihle Laugaland talte biler på Madlaveien i Stavanger.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Det var den trafikkerte Karmsundgata i Haugesund og Madlaveien i Stavanger som ble målt midt i morgenrushet i dag mellom klokken 07.15 og 07.45.

– De som kjører alene er i flertall, men det er noen som kjører flere også, sier reporter Johan Mihle Laugaland som teller biler i Stavanger.

Totalt var det 83 prosent som kjørte alene. Skiller vi de to byene var verstingene Haugesund, hvor det ble målt at 87 prosent kjørte alene, mens Stavanger kunne flagge med 80 prosent alene.

Karmsundsgata

Karmsundsgata i Haugesund i morgenrushet i dag tidlig.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Bergen går i bresjen for kompiskjøring

Thomas Halleland

Reporter Thomas Halleland med tallene fra Karmsundgata.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Samme tendensen merker Kristian Amlie i Bergen, som kaller seg selv for samkjøringsentusiast. Han har tatt et grep for å få flere til å kjøre sammen.

– Vi har brukt en app for å telle antall biler i Bergen, sier Amlie.

Appen viser at Bergen er litt bedre enn Rogaland. Her kjører om lag 75 prosent alene i morgenrushet.

Noe av grunnen er nok at siden 2010 har Amlie jobbet aktivt med tekniske hjelpemidler for å få flere til å kjøre sammen.

App samler kompiskjørere

Sosiale medier for haiking til jobben har vært løsningen. Med en app kan bergensere samkjøre når de drar på jobb, og kjøre sammen i stede for en og en.

– Vi har 2000 brukere på appen som heter «carma carpooling», og om lag 200 passasjerer blir fraktet hver uke med den appen nå, sier han.

– Hva må til for at vi skal få flere til å velge kompiskjøring?

– Jeg tror det handler om å begynne i det små. I Hordaland har vi fått vegvesenet til å gå foran og si at dette er noe som er viktig og må gjøres. Vi to pluss feltet på Fleslandsveien, i tillegg har vi ni bedrifter som tester dette ut, sier Amlie.

Nå har det kommet til enda flere bedrifter som ønsker å bruke appen.

Janne Johnsen og Gottfried Heinzerling

Janne Johnsen (t.v.) og Gottfried Heinzerling synes det er en god ide å få flere til å kjøre sammen.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Alle må bidra

Han mener Rogaland har potensiell til å få til det samme. Det er fylkesordfører i Rogaland, Janne Johnsen, enig i. Hun mener den ferske undersøkelsen viser at det er små grep som må til for å forebygge køene, men alle må bidra.

– Hvis flere av oss hadde valgt å gjøre noe annet enn å kjøre en dag i uken, så hadde det ikke vært køer på veiene, sier Johnsen.

Hun tror at rogalendingene på sikt kan klare å endre vanene sine.

– Må bruke lokkemat

Samferdselssjef i Rogaland, Gottfried Heinzerling, mener Bergen ikke er et glansbildeeksempel på at kompiskjøring virker. Han påpeker at det var en gulrot som måtte til for å få folk til å ville kjøre sammen.

– Det de fant ut i Bergen er at du må ha lokkemat for å få folk til å kjøre flere sammen. I Bergen betød det at de åpnet kollektivfeltene for kompiskjøring, sier samferdselssjefen.

Han mener appen er en god i de, og tror muligens det vil få noen til å prøve kompiskjøring, men i utgangspunktet tror han de aller fleste ønsker å ha bilen for seg selv.