Torsdag morgen startet møte for styringsgruppa for Bymiljøpakken i Stavanger rådhus. Der bompenger skulle opp til behandling.
Før møtet møtte vi en kampklar Sandnes-ordfører.
– Jeg vil signalisere voldsomt klart hva innretningen bør være. Jeg tror ikke rushtidsavgift er veien å gå, sier Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap).
Wirak ble ikke hørt, for under møtet kom det fram at rushtidsavgiften blir innført som planlagt fra 1. oktober.
84 prosent av bilistene har bombrikke på Nord-Jæren. Det betyr at de får 20 prosent rabatt, og da koster bompasseringer 36 kroner i rushtida og 18 kroner resten av døgnet, opplyser administrasjonen for Bymiljøpakke Nord-Jæren.
Også Randaberg-ordfører hadde innspill.
– Vi vil ha konsekvensutredning av rushtidsavgiften, sier Kristine Enger.
Hun påpeker at det er mange som får høyere bompengebelastning på Nord-Jæren enn de får i Oslo.
Styringsgruppen enige om at man ønsket en konsekvensutredning av den omstridte avgiften.
Ikke fornøyd
Aksjonsleder Sigurd Sjursen for aksjonen «Vi som er imot bomringen i Sandnes og Stavanger», er skuffet over Wirak. Han mener at ordføreren ikke står innenfor tidligere uttalelser.
Wirak har tidligere sagt at han vil trekke Sandnes ut av Bymiljøpakken om de ikke fjerner rushtidsavgiften.
– Han hadde muligheten til å trekke Sandnes ut av avtalen, og han ga oss et lite håp. Men han feiget ut. Han fikk et direkte spørsmål fra veidirektøren om de var med eller ikke, og han valgte å si at Sandnes fremdeles er med, sier Sjursen.
Wirak på sin side er ikke enig i kritikken.
– Jeg synes kritikken er urimelig, for vi var vel de eneste som jobbet for å få fjernet rushtidsavgiften.
– Mitt forslag var at det ikke innføres rushtidsavgift. Svaret fra veidirektøren var at det kunne jeg ikke gjøre, for at det skulle gjelde fra 1. oktober, og var vedtatt i Stortinget, sier Wirak
Gratis buss
Pengene som kommer inne gjennom bomavgifter skal mellom annet gå til å utvikle et bedre kollektivtilbudet. Kolombus opplyser under møtet at busstilbudet på Nord-Jæren er bra.
– Busskapasiteten på Nord-Jæren er mer enn god nok, også etter at bomringen åpner, sier informasjonssjef i Kolumbus, Grethe Skundberg.
Mellom 07 og 08 på morgenen er det nå 6000 passasjerer. Bussene har kapasitet til 21000.
– Det blir gratis buss på Nord-Jæren en uke før bomringen blir innført og en uke etterpå. Det er planen, som vi satser på å gjennomføre nå, sier fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal.
Fylkesordføreren venter også mer penger enn 50 prosent av bussvei-investeringer fra staten. Styringsgruppen krever i tillegg at statlig støtte til kollektivtrafikk på Nord-Jæren skal øke fra 170 til 220 millioner kroner for 2019.
Ikke fornøyd med ministeren
Christine Sagen Helgø kritiserer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, og sier det er veldig uryddig gjort når han sier kommunene står fritt til å endre bomtakstene.
– Jeg er veldig skuffet over samhandlingen mellom regjeringen og oss lokalt, sier Sagen Helgø, under møtet.
Styringsgruppen for bomringen på Nord-Jæren står fritt til å gjøre endringer i bomavgiften. Det slår vegdirektør Terje Moe Gustavsen fast i styringsmøtet. Men først må det avklares med samferdselsministeren og deretter må Stortinget vedta det.
Sterk motstand
På fylkesmøte tirsdag kom det frem at alle partiene unntatt Frp står fast med å innføre bomringen på Nord-Jæren.
– Nå er taket nådd for folk. Flere ønsker å bidra i samfunnet innen idrett og kultur. De vil kjøre ungene i barnehagen, og med de nye bompengene kan de faktisk ikke det, sier Anita Egeli fra Frp.
Flere demonstranter møtte opp utenfor fylkeshuset for å vise sin misnøye med den nye bomringen som kommer 1. oktober. Det førte til at fylkesutvalgets møte ble strengt bevoktet av innleide sikkerhetsvakter.