Hopp til innhold

– Streiken fører til større gap mellom elevene

De svakeste elevene rammes hardest av streiken, det mener professor Erling Roland.

Lærerstreiken kan føre til gap mellom elevene

SE VIDEO: Streiken fortsetter, selv om det kan gå utover de svakeste.

professor Erling Roland

Professor i adferdsforskning ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, Erling Roland frykter at situasjonen blir verre og verre jo lenger lærerstreiken pågår.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Streiken er nå inne i sin tredje uke, og det betyr at de svakeste elevene vil få det enda tøffere når de skal ta igjen alt det faglige stoffet de nå går glipp av.

Fra tirsdag vil totalt 9000 lærere være i streik – over 1200 av dem i Rogaland. Nå haster det med en løsning, mener professor i adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, Erling Roland.

– Det er ikke lenge før det blir nokså kritisk for de mest sårbare elevene, sier han.

– Større skille

Han mener lærerstreiken rammer de svake hardest.

– Rent faglig er det helt opplagt at det er de svake elevene som er mest sårbare. De kom ikke i gang når de skulle, og når de da senere skal prøve å ta igjen dette, er det vanskelig for dem. Da blir de fort hengende etter, sier professoren.

Roland er redd for at streiken kan føre til større forskjeller mellom elevene, noe han mener er uheldig. Han er spesielt bekymret for fag som matematikk.

– Det gjelder særlig trappetrinnsfag, hvis du ikke kan det grunnleggende klarer du heller ikke å forstå det neste, sier han.

Rektor ikke bekymret

Øyvind Fjermestad

Øyvind Fjermestad, rektor ved Riska ungdomsskole mener tiendeklassingene får det verst.

Foto: Kristoffer Møllevik / NRK

Øyvind Fjermestad, rektor ved Riska ungdomsskole, er ikke like bekymret for at streiken vil skape et gap for elevene.

– Jeg tror ikke at to-tre uker uten undervisning kan skape et stort gap. Skolegangen går tross alt fra første til tiende klasse, og de ukene her blir ikke avgjørende i den store sammenheng, sier rektoren.

Han innrømmer likevel at elevene vil ha en del pensum å ta igjen.

– De må ta igjen den undervisningen de skulle hatt i løpet av 38 uker på en kortere tid, sier Fjermestad.

Gi barna rutiner

Rektoren tror at de yngste elevene vil klare seg bra i og med at de har flere år å jobbe inn det tapte pensumet. Verre blir det for de eldste.

– Det er klart at tiendeklassingene burde få komme på skolen snarest mulig, sier rektoren.

For å unngå slike gap er professor Erling Rolands beste råd er at foreldrene tar kontroll over barnas hverdag.

– Det er viktig at foreldrene prøver å få barn og unge inn i en god døgnrytme, sier professoren.