Streikeleder er redd streiken vil vare lenge

Det har vært en dramatisk utvikling i pilotstreiken i Norwegian i dag, og nå står partene om mulig enda lengre fra hverandre. Det gjør at en løsning kan bli vanskelig, ifølge streikeleder.

Streik Stavanger Lufthavn

STREIKET: Streikeleder Ståle Idsøe (t.v) melder om stor oppslutning blant de streikende. Her sammen med streikervakter på Stavanger lufthavn, Sola.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Ståle Idsøe

Ståle Idsøe er streikeleder for Norwegians piloter ved Stavanger lufthavn.

Foto: Hanne Høyland / NRK

– Det har vært en spesiell dag, spesielt nå i ettermiddag når vi omtrent ble truet inn til forhandlinger, sier Ståle Idsøe, som er streikeleder for pilotene i Stavanger.

De streikende fikk frist til å møte ved forhandlingsbordet klokken 15.00 i ettermiddag, men nektet å møte.

Norwegian svarte med å opprette tre nye datterselskaper for pilotene. Men tilbudet ble blankt avvist. Imens står flyene på bakken og rammer tusenvis av passasjerer.

– Unorsk moral

Ståle Idsøe reagerer på hvordan pilotene ble truet inn i mekling, og omtaler valget om å skille selskapet ut i tre datterselskap som spesielt.

– Jeg tror ikke jeg har hørt om noe slikt i norsk arbeidsliv. At bedriften omorganiseres i en streik, det vet jeg ikke om er lovlig eller mulig, men det er brudd med hovedavtalen som krever at det skal være drøftinger med tillitsvalgte når det er snakk om så store endringer, sier streikelederen.

– Hvordan er stemningen blant dere piloter, det har vært antydet at streikeviljen ikke er på topp?

– Tvert imot, det er veldig godt samhold. Vi har videokonferanser med de forskjellige basene, og det meldes om veldig stor oppslutning både i Sverige, Danmark og i basene her i Norge, sier streikelederen.

Vil ikke bli splittet opp

Partene har forhandlet i flere måneder før det ble streik, likevel er det ikke mye som tyder på en snarlig løsning.

– Jeg håper på en snarlig løsning, akkurat nå ser det vanskelig ut, men dette må vi få til, sier Idsøe.

Pilotene ønsker at selskapet skal bli ett flyselskap. At selskapet splittes opp i flere deler er ikke nytt, og pilotene vil ikke være en del av det de kaller et bemanningsbyrå.

– Når vi blir skilt ut og splittet opp slik som dette, så kan de styre oss inn til å gjøre flyvningene for dem, men da kan de styre alt av ut- og innleiepriser. Det er klart at vi aldri kommer til å gå i overskudd da, sier Idsøe.