Meldingen om brannen, som oppsto i et gjenvinningsanlegg i Stavangers nabokommune Randaberg, kom ved 09-tiden tirsdag. Øyenvitner NRK snakket med like etterpå meldte om godt synlige flammer i anlegget til Norsk Metallretur, og svært mye røyk.
- GALLERI: Se bildene fra brannen
Klokken 16 har brannvesenet fått kontroll på brannen, men det var uklart når etterslukningsarbeidet kunne avsluttes.
– Det er full fyr der. Alt tilgjengelig mannskap er sendt til stedet, både fra Sandnes, Stavanger, Kvernevik og Forus, sier Ivar Homnes, vakthavende hos Brannvesenet Sør-Rogaland, til NRK ved 09.30-tiden.
Usikker på gul røyk
– Folk bør holde seg borte fra røyken, for den er giftig, sier han.
Små smell kunne høres fra brannen, og brannvesenet var bekymret for den gule røyken som veltet ut av og til. Det er uklart hva den kommer av.
– Vi pøser på med vann
Norsk Metallretur ligger like ved sjøen i Mekjarvik, hvor det blant annet også er en ferjekai. Brannbåten «Vektaren» ble sendt til stedet. Ved 11-tiden fikk den assistanse fra «Stril Challenger», et beredskapsfartøy som vanligvis brukes i Nordsjøen.
«Stril Challenger» fikk imidlertid problemer med å få opp trykket i sjøvannspumpene, så også «Njård Viking» ble kalt ut.
Artikkelen fortsetter under videoen.
– Vi har kontroll på selve brannen, men den er heftig inne i kjernen. Vi prøver å begrense den, og skal kjøle den ned med vann fra beredskapsfartøyet, forklarer brann- og redningssjef i Sør-Rogaland, Henry Ove Berg.
– Vi pøser på med titusenvis av liter vann hele tiden, men fortsatt er det en 30 meter høy ildkule midt inni, sier Berg.
– Dette er skrekkscenariet
Det er hovedsakelig bilvrak som brenner, ifølge daglig leder ved Norsk Metallretur, Knut Horsberg.
– De skulle sendes videre i morgen. De er miljøsanert, så det er ikke bensin eller olje i dem, sier Horsberg.
Artikkelen fortsetter under videoen.
– En slik brann er det største skrekkscenariet vi har, sier han.
Vinden blåser fra land
Ingen er skadd i brannen, ifølge politiet.
– Røyken blåser nå ut fra land, opplyser operasjonsleder i Rogaland politidistrikt, Kurt Løklingholm, ved 10-tiden.
Den vindretningen kommer trolig til å holde seg utover dagen.
Artikkelen fortsetter under videoen.
– Det er ingen fare for at vinden snur. Det kommer fortsatt til å blåse fra sørøst i flere timer. Utpå ettermiddagen kommer vinden til å øke i styrke. Først i kveld dreier fra sør. Nordavind, som er skrekkscenarioet, blir det ikke, sier statsmeteorolog Anna Reistad.
Hun forteller også at meteorologene i Bergen hadde sett røyken på kameraet de har på flyplassen på Sola, og lurte på hva det var.
– Takknemlig for at vinden ikke går mot byggefeltet
Borgny Håland bor like ved åpningen til Byfjordtunnelen, hvor E39 binder Nord-Jæren sammen med Rennesøy lenger nord.
– Jeg ser røyken veldig godt, sier hun til NRK litt før klokken 10.
– Det blir bare mer og mer. Jeg er takknemlig for at ikke vinden går mot byggefeltet vårt, sier hun, som også tok flere bilder av brannen.
Bildene viser at røyken tiltok på bare de 20 minuttene mellom klokken 09.40 og 10.
Kommuner i beredskap
Randaberg kommune, hvor anlegget ligger, har iverksatt sin beredskapsplan. I Kvitsøy kommune, øykommunen som ligger i utenfor Randaberg, kan de se røyken.
– Foreløpig har vi ikke satt i verk noen tiltak her, for røyken har ikke nådd hit, sier ordfører Mirjam Ydstebø.
Ferjesamband stengt
Ferjesambandet mellom Mekjarvik, Kvitsøy og Skudeneshavn på Karmøy ble stengt på ubestemt tid på grunn av brannen.
Ferjene gikk i stedet til Mortavika på Rennesøy, og slapp av folk der.
– Brannen er så alvorlig at det er usikkert når ferjesambandet åpner igjen, sa Gaute Gangenes, regionsjef for ferjene i Rogaland.
Klokka 14.30 opplyste rederiet Norled at Kvitsøy er åpnet for trafikk, og Fjordveien vil da ha avgang Kvitsøy kl 14:40.
– Mekjarvik er fortsatt stengt, slik at ferjen vil gå til Mortavika. Det blir satt opp buss til/fra Mortavika som skal korrespondere med rutebuss på Randaberg. Avgang Mortavik-Kvitsøy-Skudeneshavn vil da være etter tider i rutehefte. Noe forsinkelser må påregnes, opplyser Janet Steine, som er terminalleder i Norded.