Hopp til innhold

– Den er så trang at det blir presisjonskjøring

Yrkessjåfører mener Statens Vegvesen lager altfor små rundkjøringer. Nå står striden om en konkret rundkjøring på Karmøy.

Rundkjøring på Karmøy

Storbilsjåførene mener denne rundkjøringen på Karmøy er for liten for kjøretøyene deres.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Bak oss her har vi fått en ny rundkjøring. Den er så liten, og så snevert bygget, at vi som kjører storbil har problemer med å kjøre gjennom den. I utgangspunktet kom vi ikke inn i rundkjøringen i det hele tatt. Det har vegvesenet fikset, men til tross for det er den så trang at det blir presisjonskjøring.

Det forteller John Terje Nordskog, som er nestleder i Vestnorske Transportarbeiderforening. Han snakker om det han mener er en underdimensjonert rundkjøring i Kopervik på Karmøy.

John Terje Nordskog

John Terje Nordskog, som er nestleder i Vestnorske Transportarbeiderforening, anbefaler at rundkjøringene planlegges større på tegnebrettet.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Det skulle ikke være nødvendig i 2014 å drive presisjonskjøring med 22 meter lange vogntog. Vi bør kunne få laget vei og anlegg som står i stil med størrelsen på de kjøretøyene som vi opererer, mener Nordskog.

– For dyrt for samfunnet

Nestlederen i Transportarbeiderforeningen synes planleggingen i forkant ikke holder mål.

– Her har de bygget en helt ny rundkjøring som koster en sum penger. Når vi kommer med innsigelser, så må de bygge litt til. De må bruke enda mer penger for å få rundkjøringen slik at vi kan bruke den. Det blir for dyrt for samfunnet. Det er mye bedre å blåse opp rundkjøringene med halvannen meter på tegningene i utgangspunktet, sier Nordskog.

Statens vegvesen jobber i rundkjøring

Statens vegvesen utvidet den omstridte rundkjøringen på Karmøy etter innspill fra storbilsjåførene.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Overreagerer

Statens Vegvesen forstår at sjåførene noen ganger har problemer i rundkjøringer, men mener også at de ofte overreagerer. Det sier prosjektleder i Haugalandspakken, Einar Færaas.

– Det kan være speil eller sånt som stikke utenfor bilene. De gjør at når vi bygger opp en støyskjerm ganske nær veien, så får de et problem. Det er jo sånt som vi prøver å rette på slik at vi i alle fall kan få bussene, som er femten meter, gjennom, sier Færås.

– Forstår du at de reagerer?

– Ja, jeg skjønner jo at de reagerer, men de kommer gjennom. Det betyr bare at de må kjøre litt saktere. Det har vært kjørt en henger som tilsvarer en semihenger gjennom. Den viser at de kommer gjennom, sier Færaas.