NRK Meny
Normal

– På et tidspunkt var Trollpikken mer omtalt i USA enn Trump

Markedsføringsverdien av alle medieoppslagene i Norge er på nærmere 100 millioner kroner, ifølge en rapport fra mediebyrået Retriever.

Trollpikken

Trollpikken har stort potensial som turistattraksjon, bare i sommermånedene juni, juli og august var det nær 1500 medieoppslag om steinformasjonen.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Steinformasjonen med det spesielle utseendet og derav det spesielle navnet, var en mediegjenganger i sommer. Ikke bare i lokale og nasjonale medier, også internasjonale nyhetsredaksjoner skrev om Trollpikken.

Sverre Garpestad

Sverre Garpestad da Trollpikken var på plass igjen etter hærverket.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Det er entreprenør Sverre Garpestad som har bestilt analysen fra mediebyrået Retriever. Trollpikken var det store samtaleemnet i Egersund i sommer. I stedet for å synse og gjette, ville entreprenøren finne ut hvor stor omtalen egentlig var, og hva den er verdt. Garpestad og hans firma stod for gjenreisingen av Trollpikken, etter at den ble utsatt for hærverk og ble kappet av.

Selve gjenreisingen etter hærverket fikk også stor medieomtale, og operasjonen ble fulgt minutt for minutt.

I løpet av tre måneder i sommer, var det nærmere 1500 medieoppslag om Trollpikken i norske og internasjonale medier. Det viser rapporten fra Retriever.

Stort i USA

– På et tidspunkt var Trollpikken mer omtalt i USA enn Trump, sier Garpestad. Dette har han funnet ut selv, etter å ha sjekket amerikanske medier grundig. Rapporten fra mediebyrået tar for seg omtalen i Norge og Sverige.

– Det hadde blitt altfor kostbart å få undersøkt USA i tillegg til Norge og Sverige, men vi har sjekket selv, og brukt mange timer på dette, sier Garpestad.

Ifølge Retriever har det vært 20 medieoppslag i USA om Trollpikken. 185 internasjonale medier i til sammen 39 land har omtalt saken, ifølge den samme rapporten.

Nytt turistmål

Elisabeth Saupstad på Trollpikken

Elisabeth Saupstad er reiselivsdirektør i Region Stavanger.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Stavanger er overlykkelig for tallene.

– Dette er som musikk i mine ører. En markedsføringsverdi på nærmere 100 millioner kroner ville vi aldri hatt mulighet til å klare på egen hånd. Vanligvis er dette noe vi bruker lang tid på å planlegge med en rekke aktører, her skjedde alt over natta, sier Saupstad.

Hun mener all omtalen gir skikkelig fart til arbeidet med å markedsføre både Dalane og Rogaland som turistmål.

Faksimile av oppslag om Trollpikken

I rapporten fra Retriever vises mange internasjonale oppslag om Trollpikken.

Foto: NRK