Hopp til innhold

Stjernespekket olje-kortfilm

I den nye kortfilmen "Oljeunge" tar Kristoffer Joner deg gjennom hele oljeeventyret på et kvarter.

Arild Østin Ommundsen

Arild Østin Ommundsen er regissør for kortfilmen 'Oljeunge'.

Foto: Rebecca Bjerga / NRK

Kortfilmen "Oljeunge", som vises til besøkende på oljemuseet i Stavanger, er basert på essayet med samme navn av Aslak Sira Myhre.

Her skildres folk og ulike skjebner under oljeeventyret.

Kristoffer Joner spiller hovedrollen i kortfilmen og suksessregissør Arild Østin Ommundsen har laget filmen.

– Det er en film som prøver å si noe om hvordan oljen har påvirket folk i dette landet, og spesielt i denne byen, de siste 50 årene. Det er ganske ambisiøst å gjøre på et kvarter, men det er det vi prøver på, sier Østin Ommundsen.

Integrert oljehistorie

Han forklarer at museet har gitt regissøren frie tøyler til å lage filmen slik han ønsket.

– Det er en kortfilm som har en fiksjonshandling. Men samtidig er oljehistorien integrert inn i den personlige historien til den karakteren som Kristoffer Joner spiller.

(Se utdrag fra filmen i TV-reportasjen under)

På oljemuseet kan du oppleve oljeeventyret på et kvarter.
           

Se video med korte utdrag fra "Oljeunge". På oljemuseet kan du oppleve oljeeventyret på femten minutter.

Jeg holdt på å begynne å grine.

Aslak Sira Myhre

Beæret forfatter

Aslak Sira Myhre har vært med i prosessen og forteller at arbeidet har gått bra. Han er voldsomt imponert over Østin Ommundsen og er beæret over å få bli med på dette.

– Det å se Østin Ommundsen ta tak i denne teksten, vri den rundt, lage sin egen historie og så bildesette den, det har vært gysla kjekt, sier han.

Aslak Sira Myhre

Aslak Sira Myhre har skrevet essayet 'Oljeunge', som kortfilmen er basert på.

Foto: Rebecca Bjerga / NRK

Han mener filmen gjenspeiler det han ønsket å formidle med teksten sin.

– Jeg prøvde å beskrive hvordan det var å vokse opp i oljebyen Stavanger og samtidig si noe om et slags miljøopprør som min generasjon gikk gjennom i overgangen fra 80- til 90-tallet, sier han.

Han ble til og med følelsesmessig berørt da han så filmen for første gang.

– Jeg holdt på å begynne å grine. Den gir et levende bilde av hvordan oljen har påvirket folk. Det skal ikke handle om teknologi, penger, oljeselskaper eller Forus. Det skal handle om mennesker. De som har jobbet og levd rundt oljen.