Hopp til innhold

Ny optimisme i lokal-TV etter tøffe år

Tøffe år er snudd til optimisme i lokal-TV-bransjen. TV Haugaland i Haugesund går foran med sterk lokal satsing og et rekordoverskudd på 2,6 millioner kroner i 2020.

Fra TV Haugalands direktesending etter FK Haugesund - Kristiansund

TV Haugaland satser sterkt på lokalt innhold og gikk med over 2,6 millioner kroner i overskudd i 2020.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

For tre år siden kjøpte Heine Ferking Birkeland TV Haugaland for en krone for å hindre at bedriften ble slått konkurs. Etter beinhard jobbing viser regnskapstallene for 2020 et overskudd på godt over 2,6 millioner kroner.

– Det er tilfredsstillende, men samtidig noe vi har kjempet hardt for å få til.

Knut Netland, programleder TV Haugaland

TV Haugaland har daglige sendinger. Her er programleder Knut Netland i gang med «FKH-direkte» etter søndagens kamp mellom FK Haugesund og Kristiansund.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

I starten visste ikke TV Haugalands eier om han hadde nok penger til å lønne de ansatte fra måned til måned. Gjennom en sterk satsing på lokalt innhold har kanalen sakte, men sikkert jobbet seg opp tillit både blant seerne og annonsørene.

– Det som er nært er kjært, det som er kjært er viktig, sier Ferking Birkeland.

Heine Ferking Birkeland, daglig leder i TV Haugaland.

Daglig leder Heine Ferling Birkeland i TV Haugaland har levert tidenes overskudd i lokal-TV.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

I 2020 kom koronaen, men det klarte kanalen å snu til noe positivt. Blant annet startet de med bingosendinger.

– Det var et ekstrem-år i fjor der vi plutselig måtte finne nye produkter i et marked som ble veldig annerledes enn normalt.

Fjorårets overskudd er enestående i lokal-TV-sammenheng.

– Det er sjelden kost. Jeg har ikke full oversikt over alle resultatene bakover i tid, men det er lenge siden vi har hatt sånne resultat, om vi noen gang har sett det, sier fagsjef Geir Engen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Optimisme etter tøffe år

Fra 1990-tallet og fram til i dag har det eksistert cirka 25 ulike lokal TV-stasjoner i Norge. Nå er det bare åtte igjen. For de aller fleste var 2020 knallhardt.

– Pandemien og koronasituasjonen har vært vanskelig ettersom en lever av annonseinntekter. For enkelte av stasjonene har det faktisk vært full nedstenging. For mediebransjen var 2020 generelt et beintøft år.

Geir Engen fra MBL og Wenche Jacobsen fra Anfo

Fagsjef Geir Engen i MBL er optimistisk på vegne av lokal-TV-bransjen.

Foto: NRK

Men Engen ser også lys i tunnelen. Han håper TV Haugalands satsing på lokalt innhold gir inspirasjon.

– Det har vært mer optimisme de siste årene. Både på Sunnmøre og i Trøndelag er det startet opp nye tv-kanaler. Jeg har tro på at lokalt innhold når fram. Det er mer «go» i lokal TV nå, selv om vi ikke ser samme type overskudd som i TV Haugaland.

Satser på radio

TV Haugaland har daglige sendinger, også i helgene. Og planen er å utvide. Ikke på TV, men på radio. Kanalen har en dab-konsesjon som den vekker til live.

I helgen gikk de første prøvesendingene av stabelen, og i august blir det offisiell åpning av TVH Radio.

– Vi ønsker en utvidet sendeflate for publikummet vårt. Med radiosatsingen kan vi tilby et medieprodukt på dagtid, der radio gjerne står sterkere enn TV. Samtidig kan vi tilby flere produkter til annonsørene våre, sier Birkeland.

Birkeland har allerede ansatt en redaktør som er i gang med planleggingen av høstens program. En av hovedsatsingene blir podkaster.

Per Ivar Reine, redaktør TVH Radio.

Redaktør Per Ivar Reine starter opp med sendinger på TVH Radio i august.

Foto: Gisle Jørgensen

– Vi jobber sammen med mange lokale, flinke folk, som allerede har en podkast i dag eller som har ideer til gode podkaster. Å få dem på lufta hos oss er en vinn-vinn-situasjon for alle. De får tilgang til en kanal, mens vi får innhold, avslutter Ferking Birkeland