– Det er ganske tøft. Vi passerer Helleland, og da er det ikke godkjent toalett før vi kommer til Lillesand. Det er bare å knipe igjen.
Kjell Haugland, yrkessjåfør og lastebileier, forteller at sjåførene ikke bør drikke verken kaffe eller vann på den nitten mil lange strekningen, som det tar rundt tre timer å kjøre.
Les også:
Han mener at forholdene på dette området er verre langs E39 enn på andre veistrekninger, og at dette er noe sjåførene snakker om.
– Vi har jo ikke lov til å stoppe alle steder, så vi må jo ta hensyn, sier Haugland.
– Skal lære mye på turen
Fremskrittspartiets stortingsrepresentant fra Rogaland, Roy Steffensen, skal mandag kjøre i lastebilen til Robert Sandnes fra Sola til Oslo.
Han angrer ikke på at han sa ja til turen, til tross for mangelen på toaletter langs veien.
– Jeg gleder meg til turen. Jeg tror jeg kan lære mye på kjøreturen østover. Det er for å få en del innspill om små og store saker at jeg har lyst til å ta denne turen, for eksempel behovet for flere rasteplasser med toaletter, sier Steffensen.
Kjøreturen til Oslo er et resultat av at Norges Lastebileierforbund ba om et timelangt møte med Steffensen.
Les også:
– Jeg svarte at hvis dere kjører meg til Oslo, så skal dere få snakke med meg i åtte timer. Det er viktig for oss og være ved på tur, erfare, lytte og lære av den bransjen som bruker veien oftest, sier han.
Vil snakke om stengte veier
Kjell Haugland fotreller at bransjen har flere problemer enn manglende toaletter som de gjerne vil ta opp med stortingspolitikeren.
– Vi kan snakke om veistandard, og om økningen av tungtransporten som alt tyder på blir stor de neste årene, sier Haugland.
Les også:
Dessuten vil han gjerne fortelle om konsekvensene av at E39 nå er stengt ved Flekkefjord, og den lange omkjøringen i Vestfold etter at E18-broen brøt sammen.
– Dette er ganske katastrofalt. Tenk på kostnadene for samfunnet, sier Haugland.