På sambandet skal det settes inn to nye gassferjer, og det er Fjord 1 som nå får bygge disse ferjene.
Fjord 1 var best både når det gjaldt kvalitet og pris på anbudet.
Det kunngjorde vegdirektør Olav Søfteland på en pressekonferanse i Oslo i dag.
I begrunnelsen for valget sa Olav Søfteland at tilbudene har variert på noen av punktene.
- Begge tilbyderne har tilfredstilt de kravene vi har stilt. Men når det gjelder det tekniske opplegget og ruteopplegget er tilbudene ulike. Det har variert hvem som har hatt det beste tilbudet på enkelte punkter. Dette har derfor også vært en del av vurdeingsgrunnlaget i tillegg til kostnad.
Miljøvennlig teknologi
- Vi kan i dag glede oss over et viktig gjennomslag for økt bruk av mer miljøvennlig teknologi innen transportsektoren, sa samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med vedtaket om tildeling av løyve for drift av riksvegferjesambandene Mortavika – Arsvågen og Halhjem – Sandvikvåg.
- Vegdirektoratets vedtak betyr at vi får fem nye og miljøvennlige gassferjer på to viktige samband på E39, Kyststamvegen, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
- Vegdirektoratets vedtak viser også at konkurransen virker – og at den gir gode og miljøvennlige løsninger. Resultatet av konkurransen betyr både nye ferjer og et bedre transporttilbud for trafikantene, samtidig som behovet for statlig tilskudd ikke blir høyere enn i dag. Vi får altså mer og bedre transport for pengene, sier samferdselsministeren.
To ferjer - dagtidkapasitet økes med 60 %
Strekningen Arsvågen – Mortavika vil få 35 avganger hvert døgn og få avgang hver halve time i kjernetiden. Ruten vil bli operert med to ferjer. Overfartstiden blir på 22 minutt. Kapasiteten i kjernetiden blir økt med 60%.
Av: