NRK Meny
Normal

– Umulig å vite hvordan man kjøper billett

Etter å ha kjørt buss i landets fire største byer slår Forbrukerombudet fast at Kolumbus i Stavanger er verst i landet på informasjon til busspassasjerene.

Busstopp på Ullandhaug

Det er en del unødvendig informasjon på busstoppet, og lite informasjon om det man må vite, mener Forbrukerrådet.

Foto: Eirin Larsen/NRK

Edith Nøkling

Edith Nøkling, regiondirektør i Forbrukerrådet.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Det er helt umulig å finne ut hvordan man løser billett i Stavanger og hva den koster, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Edith Nøkling.

Hun er ikke imponert over informasjonen fra Kolumbus til de reisende på bussholdeplassene i Stavanger.

– Når jeg står her lurer jeg på om jeg kan betale med kontanter, om jeg kan betale med kort og hva det vil koste, sier hun.

Sisteplass i busstesten

Tidligere i vinter testet Forbrukerrådet kollektivtilbudet i alle de store byene i Norge. Oslo og Trondheim kom ut av det med et godt totalinntrykk, Bergen har et blandet totalinntrykk, mens Stavanger ga et dårlig totalinntrykk.

– Vi har testet informasjonen for de reisende og for uerfarne reisende på holdeplassene, på servicesenteret og om bord på bussen, sier Nøkling.

Poengfordeling etter undersøkinga

 

Moglegheiter for kjøp

Informasjon om pris på haldeplass

Informasjon om bord

Informasjon om billettkjøp med mobil

Språkbruk

Automat

Totalinntrykk

Oslo Ruter

***

**

***

**

***

*

Godt

Bergen Skyss

***

*

**

**

*

**

Blandet

Stavanger Kolombus

*

*

**

*

**

-

Dårlig

Trondheim AtB

***

***

*

***

**

***

Godt

RANGERING: Tre stjerner er det beste en kan oppnå. Flere byer får bare ei stjerne i noen av kategoriene.

Stavanger fikk dermed sisteplass i Forbrukerrådets test med dårligste karakter. Det er i hovedsak fordi det er vanskelig å finne ut hva billetter koster og hvordan man får tak i dem, kombinert med et komplisert sonesystem. I Stavanger finnes det heller ikke billettautomater. For at det skal være lett å reise kollektivt, må det være lett å kjøpe billett. På det området har Kolumbus noen utfordringer, mener Forbrukerrådet.

– Kan ikke være best i alt

Bussinformasjon fra Kolumbus

Kolumbus informerer og applikasjoner og har QR-kode på busstoppet, men ikke betalingsinformasjon.

Foto: Eirin Larsen/NRK

– Jeg synes det var veldig fint at Forbrukerrådet brukte ressurser på å gjennomføre denne testen. Vi tar rapporten alvorlig og vil jobbe videre for å forbedre oss, sier Kolumbus-direktør Odd Aksland.

Han synes ikke det er kjekt å være dårligst.

– Vi kan ikke være best i alt, men er nok bedre på andre ting. Vi har hatt fokus på å komme frem i digitale flater og få frem opplysningene uansett hvor man er, på bussen, holdeplassen eller hjemme, sier han.

– Voksne vil betale med kort

På Kolumbus sine busser koster det mindre å kjøpe billett før reisen, enn i det du går om bord på bussen. Det er det ikke lett å finne ut på forhånd.

– Når billetten er dyrere om bord, må det informeres om dette på holdeplassene, samt hvor og hvordan billetter enkelt kan kjøpes på mobil eller hos utsalgssteder i nærheten, sier Nøkling.

Det er spesielt når det kommer til tilrettelegging for dem som reiser sjelden med buss at Kolumbus mangler informasjon, mener Forbrukerrådet.

– Voksne uerfarne reisende kommer med minibankkortet, men da får en ikke betale, sier Nøkling.

– De har jo en målsetting om å få flere til å reise med bussen. For dem som ikke er vant til å reise med den er terskelen for å laste ned apper og kjøpe seg reisekort høy. En må gjøre det enkelt for dem som vil reise av og til, sier hun.

Buss på Ullandhaug

Forbrukerrådet mener det er vanskelig å ta buss i Stavanger om man er uerfaren.

Foto: Eirin Larsen/NRK