– Vi skal ta gjester med rundt i byen. Vise stedene som ble filmet i «Lykkeland». Få dem til å kjenne seg igjen. Så fyller vi på med den virkelige historien, sier daglig leder i GuideCompaniet, Wenche Hansen.
Sammen med Norsk Oljemuseum starter selskapet snart med byvandringer, inspirert av NRKs populære dramaserie om starten oljeeventyret.
– Vi skal få fram hvilken gavepakke olja var for Stavanger, slik «Lykkeland» er en gavepakke for oss nå, sier Hansen.
Også reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger er begeistret:
– Vi vet jo blant annet fra «Skam»-kartene til Visit Oslo at dette er virkningsfullt, så det er flott at de utnytter sjansen nå, mens serien er i skuddet.
For alle som har sett serien
Et fast stoppested på turen blir bedehuset Bethania, som i dag er revy- og konsertscene. Et godt bilde på Stavangers reise fra bedehusby til rik olje- og utelivsby.
Prest Lars Oftedals forsamlingshus fra 1875 var en gang var landets største i sitt slag. I serien er den boligen til bedehusfamilien Torstensen.
– Men det mest markante landemerket som er brukt i serien er nok lysreklamen «Jesus verdens lys», sier Hansen.
Det ikoniske skiltet er bevart, selv om menigheten Apostolisk Tro for lengst har flyttet ut. Et opplagt stoppested på vandringen.
Guidene vil også vise fram rådhuset, Atlantic hotell, Skagenkaien og boligområdet Blåsenborg.
– Mange unge vet ikke mye om hva som skjedde på slutten av 60-tallet. Oljepionerene har blitt pensjonister, og kan ha stor glede av dette. Og alle amerikanerne som jobbet i oljebransjen bør være interessert, sier Hansen.
Tror på turisteffekt
«Lykkeland» er solgt til åtte land, og er allerede vist i Danmark. Sverige, Finland, Island, Tsjekkia, Estland, Latvia og Irland også har kjøpt serien.
Saupstad tror den kan bidra til økt turisme på sikt. Hansen er litt mer forsiktig:
– Dette blir ikke et fyrtårn på linje med Preikestolen, men jeg tror «Lykkeland» fører til at de som først kommer til Stavanger, får lyst til å høre mer om oljehistorien.
Sonja Henie-kart neste
«Lykkeland»-satsingen er inspirert av Oslo, som har Harry Hole-vandringer med bakgrunn i Jo Nesbøs krimromaner, og kart med steder fra NRK-serien «Skam».
«Skam»-kartet fra reiseguiden Visit Oslo i Google Maps, har hatt 310.000 visninger i 2017–2018.
– Nesten hele verden har vært interessert, sier Sonja L. Birch-Olsen, kommunikasjonssjef i Visit Oslo.
Nå er et lignende kart lansert, basert på den nye filmen om Sonja Henie, som har Norgespremiere 25. desember.
– Hun bodde jo i USA mye av sitt voksne liv, men grunnlaget ble lagt i Oslo. Henie Onstad Kunstsenter er en flott arv etter henne, sier Birch-Olsen.
Sonja-kartet vil bli piffet opp og markedsført sterkere når filmen lanseres internasjonalt.