Stavanger får landets første sykkelprioriterte gate

Møllegata i Stavanger blir landets første sykkelprioriterte gate. Asfalten skal males rød og gata skal merkes med sykkelskilt.

Roar Børresen på sykkel

Roar Børresen, leder av sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Det vil oppleves litt tryggere å være syklist i denne gata, sier Roar Børresen, leder av sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

Etter sommerferien skal Møllegata i Stavanger bli en sykkelprioritert gate. Inspirert av danske og nederlandske sykkelbyer får nå Stavanger landets første sykkelprioriterte gate. 800 meter av Møllegata i utkanten av sentrum skal males rød og merkes med skilt som forteller av det er syklistene som har førsteretten.

– Biler skal fortsatt kunne kjøre i gata, men skal ha andreprioritet, sier Børresen.

Det er satt av 1,8 millioner kroner til maling og skilting, og arbeidet starter opp etter sommerferien.

Bilistene må vike

– Bilene er gjester når de er her. De har lov til å kjøre her, men de må kjøre sakte og vike for syklistene, sier Børresen.

I en sykkelprioritert gate kan fortsatt biler ferdes til forskjell fra en sykkelgate, men bilistene må vike for syklistene.

– Bilene skal kjøre her akkurat som før – forsiktig og rolig. Det er allerede en 30-sone så det blir ikke en stor endring for bilistene. Men de skal være oppmerksomme på å kjøre enda mer forsiktig når de ser en syklist i denne veien, sier Børresen.

Børresen påpeker at de skal være veldig tydelige på merking av gata, slik at det er tydelig at det er syklistene som har forkjørsrett.

Hanna Miller

Hanna Miller sykler ofte gjennom

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Jeg synes det er koselig å sykle igjennom Møllegata. Det er ikke så trafikkert som veiene over og under, sier Hanna Miller som sykler i Møllegata til og fra trening. Hun er positiv til at hun nå vil få forkjørsrett på strekningen.

Inspirert av Danmark og Nederland

Møllegata blir Norges første sykkelprioriterte gate. Ideen er hentet fra Danmark og Nederland.

– Det er for å prøve ut denne formen for sykkeltrasé. Det er gjort med suksess i Nederland og Danmark som har lyktes med sine sykkelsatsinger. Hvis det funker der så har vi stor tro på at det vil funke her og, sier Børresen.

Kommunen har en forventning om at sykkelprioriteringa vil få enda flere til å velge dette som sykkelvei – og hvis dette virker; kan dette bli den første av flere rødmalte sykkelgater i sykkelbyen Stavanger.