Hopp til innhold

Movemberledelsen: Stavanger er bartebyen

Han er en av grunnleggerne av Movember-kampanjen. Lørdag besøkte han Stavanger – som er best i landet til å la barten gro.

Movember-grunnnlegger JC får barten stussa av Kjetil Fevang

JC, som er en av grunnleggerne av Movember-kampanjen får trimmet barten hos Kjetil Fredvang i Brødrene Fevangs barbersalong i Stavanger – selve bartebyen i Norge.

Foto: Kaj Hjertenes

JC, eller Justin Coghlan, som han heter, er en av fire kompiser som starta Movember-kampanjen i Australia i 2003.

Lørdag var han i Stavanger. der han fikk barten trimmet i Kjetil Fevangs barbersalong.

Og det er ingen tilfeldighet at han gjester akkurat Stavanger. For aksjonen for å rette søkelyset mot menns helse, og da særlig prostatakreft, har slått bedre an her enn nesten noe annet sted.

Movembergrunnlegger i Stavanger

JC, en av grunnleggerne av Movember-kampanjen besøkte Stavanger lørdag.

.– Vi måtte jo komme hit og se det fantastiske engasjementet som gror i Stavanger, sier Fredrik Bjørlo som leder Movember Norge.

Nord-Europas barte-hovedstad

Fredrik Bjørlo leder Movember Norge

Fredrik Bjørlo leder Movember Norge.

Foto: Kaj Hjertenes

– Selv om Norge er en bitte liten nasjon i den store sammenhengen, så er Norge på femteplass i verden når det gjelder bartegroing. Og i spissen for dette er Stavanger. Stavanger er på en måte blitt en barte-hovedstad i Nord-Europa, sier Bjørlo.

Han forteller at han nylig var i Trondheim, og der var beskjeden klar:

– De som trodde at Trondheim er bartebyen, de får ta seg en tur til Stavanger i november.

Roser Oilers

Bjørlo vet ikke hvorfor Movember-kampanjen har slått så godt til akkurat i Stavanger. Men han framhever Henriette Framnes Time som har laga bok og fotoutstilling på torget. Og ikke minst Stavanger Oilers.

– Mye av engasjementet i Stavanger må vi takke gutta i Stavanger Oilers for. De gjør en fantastisk innsats, sier han.

Oilers-spillerne får Movember-bartene trimmet før kampen mot Vålerenga.

Her får Oilers-spillerne Movember-bartene trimmet før lørdagens kamp mot Vålerenga.

Foto: Kaj Hjertenes

Det er også derfor JC har valgt å komme til Stavanger akkurat den dagen Oilers spiller toppkamp mot Vålerenga. Movember- kampanjen ble da også behørig markert i Oilershallen.

Interessen bare øker

Den verdensomspennende kampanjen samlet inn 839 millioner kroner til kreftforskning i fjor. Og interessen ser ut til å bli enda større i år, sier Bjørlo..

– Det er en morsom måte å fokusere på et viktig spørsmål, og når mange gjør det, skaper det et kameratskap, enten på jobb eller i vennegjengen, sier Bjørlo.