JC, eller Justin Coghlan, som han heter, er en av fire kompiser som starta Movember-kampanjen i Australia i 2003.
Lørdag var han i Stavanger. der han fikk barten trimmet i Kjetil Fevangs barbersalong.
Og det er ingen tilfeldighet at han gjester akkurat Stavanger. For aksjonen for å rette søkelyset mot menns helse, og da særlig prostatakreft, har slått bedre an her enn nesten noe annet sted.
.– Vi måtte jo komme hit og se det fantastiske engasjementet som gror i Stavanger, sier Fredrik Bjørlo som leder Movember Norge.
Nord-Europas barte-hovedstad
– Selv om Norge er en bitte liten nasjon i den store sammenhengen, så er Norge på femteplass i verden når det gjelder bartegroing. Og i spissen for dette er Stavanger. Stavanger er på en måte blitt en barte-hovedstad i Nord-Europa, sier Bjørlo.
Han forteller at han nylig var i Trondheim, og der var beskjeden klar:
– De som trodde at Trondheim er bartebyen, de får ta seg en tur til Stavanger i november.
Roser Oilers
Bjørlo vet ikke hvorfor Movember-kampanjen har slått så godt til akkurat i Stavanger. Men han framhever Henriette Framnes Time som har laga bok og fotoutstilling på torget. Og ikke minst Stavanger Oilers.
– Mye av engasjementet i Stavanger må vi takke gutta i Stavanger Oilers for. De gjør en fantastisk innsats, sier han.
Det er også derfor JC har valgt å komme til Stavanger akkurat den dagen Oilers spiller toppkamp mot Vålerenga. Movember- kampanjen ble da også behørig markert i Oilershallen.
Interessen bare øker
Den verdensomspennende kampanjen samlet inn 839 millioner kroner til kreftforskning i fjor. Og interessen ser ut til å bli enda større i år, sier Bjørlo..
– Det er en morsom måte å fokusere på et viktig spørsmål, og når mange gjør det, skaper det et kameratskap, enten på jobb eller i vennegjengen, sier Bjørlo.