Hopp til innhold

Stavanger dyrest på hotellrom

Du må ut med over 200 kr mer per hotellrom i Stavangerregionen sammenlignet med Bergen og Oslo.

Clarion Hotel Energy
Foto: Snøhetta AS/Nordic Choice Hotels

Sprengt kapasitet midt i uken, og ledige rom når prisene er lave gjør at snittprisene på hotellrom i Stavanger raser av gårde.

Nye tall viser at du må ut med flere hundrelapper mer for hotellrom i Stavanger, Sola og på Jæren enn i andre store byer i Norge.

– Stavanger har i lengre tid hatt betraktelig høyere hotellpriser enn de andre store byene. Det har med kundegrunnlaget å gjøre, det er mye oljerelatert og internasjonal trafikk der betalingsviljen er stor, sier Peter Wiederstrøm, som sammen med Horwath Consulting har laget analysen.

Størst trykk midt i uka

Peter Wiederstrøm

Peter Wiederstrøm

Uten moms og frokost ligger romprisen i Stavangerregionen på 1158 kroner, til sammenligning har Bergen en snittpris på 949 kroner, Oslo og Fornebu en pris på 935, og Trondheim 872 kroner.

Sammenlignet med de nærliggende større byene er spriket ekstra stort. I Haugesund må man regne med en snittpris på rett over 800 kroner, mens det i Kristiansand er like under 800 kroner i snitt. Med moms og frokost i prisen regner man med 150 til 200 kroner ekstra på de nevnte prisene.

Widerstrøm påpeker at gjestene fordeler seg veldig spesielt i Stavanger, og at det har mye å si.

– Det er mye trøkk fra mandag til torsdag, og spesielt tirsdag til onsdag. Da er det så fullt at prisene presses i været. I tillegg har de lavt belegg på de dagene med lave priser så da blir snittprisen veldig høy, sier Wiederstrøm.

Åtte nye hoteller

Clarion Hotel Energy
Foto: Snøhetta AS/Nordic Choice Hotels

For selv om prisene er høye, og det til tider er sprengt kapasitet står likevel fire av ti rom tomme i gjennomsnitt. Dette henger sammen med når i uka folk kjøper hotellrom, mener han.

Men både Oslo og Trondheim har dårligere belegg, der står mellom 42 og 46 prosent av rommene tomme i snitt.

Det er planlagt åtte nye hotell i Stavangerregionen de neste årene, og en av konsekvensene kan bli at prisene synker litt.

– På kort sikt vil det være et lavere belegg, med mindre de nye hotellprosjektene tiltrekker seg helt ny trafikk. Hvis man ikke tilfører nye gjester så vil prisene kunne gå noe ned, sier Wiederstrøm.