NRK Meny
Normal

Stavanger-duo selger musikk til MTV

Musikerne Arne Jakob Hidle og Vidar Osmundsen har sluppet løs gründerne i seg, og dannet musikkproduksjonsselskapet Boah Sounds. Målet er å bli Norges fremste leverandører av musikk til bruk i reklame og film, samtidig som de vil hevde seg internasjonalt.

Arne Jakob Hidle og Vidar Osmundsen i Boah Sounds

Arne Jakob Hidle og Vidar Osmundsen i studioet på Tou Scene.

Foto: Eirin Margrethe Fidje / NRK

I et studio på Tou Scene sitter Vidar Osmundsen med pc-skjermer foran seg, omkranset av elektriske pianoer og høyttalere. Dagens oppgave er å mikse litt på Kristopher Schau sitt nyeste album - et av mange prosjekter han har på gang.

Med seg har han kollega og samarbeidspartner Arne Jakob Hidle. Begge har rundt tjue års erfaring fra musikkbransjen, Hidle som komponist og bassist, Osmundsen som produsent og gitarist.

– Musikk er vår store lidenskap. Det er det vi kan. Vi er flinke til å produsere lyd, og til å komponere låter, sier Osmundsen likefrem.

Attraktive i USA

Og derfor har Boah Sounds, tross sin korte levetid på tre måneder, allerede klart å et godt fotfeste både i Norge og USA. Kort fortalt - duoen komponerer, produserer, kjøper og selger lisensiert musikk til reklame- og filmproduksjonsbyråer. De er med andre ord ikke bare et produksjonsselskap, men de er også et forlag.

– Vi merket først og fremst en stor interesse fra USA. Vi fikk veldig mye skryt av store forlag i USA for lydproduksjonen og kvaliteten på låtene. Noen av dem ville bruke musikken vår i tv-kampanjer og reklame. Da fant vi ut at vi ville se hvordan dette kunne fungere også i Norge, sier Hidle.

Drahjelp fra Ipark

Gry Isabel Sannes-Knutsen

Gry Isabel Sannes-Knutsen i Ipark mener Boah Sounds har gode forutsetninger for å lykkes i musikkbransjen.

Foto: Eirin Margrethe Fidje

Ideen bak selskapet oppstod allerede i 2009. Årene etter har gått med til å bygge opp et stort nettverk av musikere og kunder. For to år siden ble Innovasjonspark Stavanger (Ipark) med på samarbeidet. De har bidratt som viktige forretningsutviklere.

– Ipark har vært fantastiske med å forme produktet og tilby oss forskjellige markedsføringsstrategier, sier Hidle.

Gry Isabel Sannes-Knutsen er bransjeansvarlig for kulturnæring i Ipark, og har vært Boah Sounds rådgiver under hele samarbeidet. Hun mener at det er viktig å se hvordan kultur også er en næring, på linje med olje, landbruk og mat.

– Kulturfeltet som et næringsfelt er relativt nytt. Man tenker ofte at kultur er kunst, og at det ikke skal lages for salg. Det mener vi at det kan. Med Boah Sounds har vi lagt vekt på å hjelpe dem med produktet og konseptet. Vi har sett på markedet og hjulpet dem med å se på mulighetene for å produsere og selge et produkt som markedet vil ha, og som også har kvalitet og integritet, sier hun.

Nike og MTV på kundelisten

Nå jobber duoen med å bygge opp et musikkbibliotek hvor produksjonsfirmaer kan kjøpe musikk klar for bruk, uten at advokater blir et nødvendig mellomledd for å få rettigheter til musikken.

Så langt er Nike, Nokia og Sony blant kundene Boah Sounds leverer lyd til. Osmundsen og Hidle bruker komponister og musikere som de har i sitt forlag, og selger videre til produksjonsselskaper som lager reklamekampanjer for gigantene. For kort tid siden tok også tv-kanalen MTV duoen inn i varmen.

– Det var veldig spennende, det var et kort og effektivt samarbeid, forteller Hidle.

– Vi var i utgangspunktet veldig fornøyde med den produksjonen vi sendte dem, men de ville ha den enda bedre. Så da jobbet vi enda mer med den til de ble fornøyde.

MTV står nå fritt til å bruke Hidle og Osmundsens lydklipp i sine tv-produksjoner, og mest sannsynlig ender de opp i en av kanalens mange realityserier.

Ønsker flere gründere

Sannes-Knutsen mener den genuine musikkinteressen hos Hidle og Osmundsen har gjort dem mer levedyktige i markedet.

– De er to mennesker som ser at kultur også er næring. De har sett potensialet i å lage en bedrift som de kan tjene penger på, på bakgrunn av det de kan som kunstnere og musikere. De har mye kunnskap om det feltet de holder på med. De kan musikkhistorie, er teknisk flinke, produserer, komponerer og danner dermed en hel pakke. Integritet er helt avgjørende i kulturfeltet, sier Sannes-Knutsen.

Hun ønsker seg fortsatt flere gründere, og håper enda flere tør satse på sine egne ideer framover.

– Den største fallgruven er å ikke ha nok kunnskap om sitt eget felt og om forretningsfeltet. Jo større kjennskap til hvordan forskjellige metoder fungerer, jo lettere er det å lykkes, sier hun.