Statsråden sier til NTB at norske leveranser til utbyggingen av Goliat-feltet likevel vil ligge opp mot 50 prosent av totalbudsjettet for feltutbyggingen.
LES MER:
- Tildelingen av plattformbyggingen er en kommersiell beslutning som norske myndigheter ikke kan blande seg inn i. Vi har bidratt ved å stille strenge krav til prosjektet, sier han.
Må følge kvalitetskravene
Riis-Johansen vil ikke kommentere tidligere uheldige erfaringer med store offshore- og skipsbyggingskontrakter som har gått til utenlandske verft, ut over at det må leveres etter de kvalitetskravene som er stilt.
LES OGSÅ:
Spørsmålet om den sørkoreanske staten har subsidiert Hyundai Heavy Industries henviser Riis-Johansen til aktørene og det internasjonale regelverket som gjelder.
- Et sjeldent oppdrag
- Er det mistanke om subsidier, må dette i så fall følges opp via WTO-systemet, sier han.
Olje- og energiministeren er den første til å beklage at en stor og viktig kontrakt går tapt i en vanskelig periode for norsk maritim industri.
- Det er færre, store prosjekter å konkurrere om på sokkelen nå. Undervannsløsninger, mindre enheter og tilknytning til eksisterende plattformer gjør oppdrag som Goliat-plattformen sjeldne, sier statsråden.