– Riggkontraktene ble inngått i en tid der det var krevende å sikre nok riggkapasitet. Nå er aktiviteten utfordret av lavere marginer, generelt høyt kostnadsnivå og dermed svakere lønnsomhet. Det er derfor mer krevende å modne lønnsomme boremål, sier Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil.
Selskapet melder på sin nettside at suspensjonsperiodene blir forlenget på grunn av overkapasitet i riggporteføljen.
I løpet av høsten ble COSL Pioneer, Scarabeo 5 og Songa Trym i første omgang suspendert ut året.
– En uheldig situasjon
Det blir nå lagt til ytterligere sju og en halv måneders suspensjon for COSL Pioneer. Forlengelsen av suspensjonene på Scarabeo 5 og Songa Trym blir henholdsvis halvannen måned og én måned.
Les også:
Les også:
Statoil skriver at forlengelsen på Songa Trym kan bli kortet ned, eller unngått, dersom man lykkes i å skyve fram aktiviteter.
Statoil-direktøren sier at suspensjonene ikke har sammenheng med at selskapet er misfornøyd med jobben som er utført av de tre riggene.
– Vi er godt fornøyd med den jobben de har gjort for oss. Dette er likevel nødvendige grep siden vi har overkapasitet av rigger i forhold til de oppdragene vi prioriterer. Det er en uheldig situasjon, og vi gjør det vi kan for å minimere omfanget av suspensjoner, sier Jacobsen.
Store ringvirkninger
Stavanger Aftenblad skrev tidligere i høst at
eller har forlatt norsk sokkel, og innen ett år kan åtte andre stå uten kontakt. Ytterligere seks rigger er i faresonen i 2016.Ringvirkninger kan føre til at rundt 13.000 stillinger være i fare dersom alle disse riggene står uten kontrakt om ett år.
– Når en riggjobb forsvinner, følger i snitt fem andre stillinger hos leverandører med i dragsuget, sa klubbleder Arild Jenssen i Safe i North Atlantic Drilling til avisen.