Hopp til innhold

Statoil forlenger opplaget for tre rigger

Selskapet har ikke klart å finne alternative oppgaver for COSL Pioner, Scarabeo 5 og Songa Trym. Riggarbeidsplasser som forsvinner gir store ringvirkninger for sysselsettingen i oljeindustrien.

Songa Trym

Forlengelsen av suspensjonen på Songa Trym kan bli kortet ned, eller unngått, dersom Statoil lykkes i å skyve fram aktiviteter.

Foto: Odfjell Drilling

– Riggkontraktene ble inngått i en tid der det var krevende å sikre nok riggkapasitet. Nå er aktiviteten utfordret av lavere marginer, generelt høyt kostnadsnivå og dermed svakere lønnsomhet. Det er derfor mer krevende å modne lønnsomme boremål, sier Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil.

John Arnt Jacobsen

Jon Arnt Jacobsen, direktør for anskaffelser i Statoil, sier selskapet gjør det de kan for å begrense omfanget at riggsuspensjoner.

Foto: Trond Isaksen/Statoil

Selskapet melder på sin nettside at suspensjonsperiodene blir forlenget på grunn av overkapasitet i riggporteføljen.

I løpet av høsten ble COSL Pioneer, Scarabeo 5 og Songa Trym i første omgang suspendert ut året.

– En uheldig situasjon

Det blir nå lagt til ytterligere sju og en halv måneders suspensjon for COSL Pioneer. Forlengelsen av suspensjonene på Scarabeo 5 og Songa Trym blir henholdsvis halvannen måned og én måned.

Les også: Trur veksten på Vestbase vil flate ut

Les også: Et lyspunkt i et labert oljemarked

Statoil skriver at forlengelsen på Songa Trym kan bli kortet ned, eller unngått, dersom man lykkes i å skyve fram aktiviteter.

Statoil-direktøren sier at suspensjonene ikke har sammenheng med at selskapet er misfornøyd med jobben som er utført av de tre riggene.

COSL Pioneer

COSL Pioner blir liggende i opplag i ytterligere sju måneder fra årsskiftet.

Foto: Ole Jørgen Bratland

– Vi er godt fornøyd med den jobben de har gjort for oss. Dette er likevel nødvendige grep siden vi har overkapasitet av rigger i forhold til de oppdragene vi prioriterer. Det er en uheldig situasjon, og vi gjør det vi kan for å minimere omfanget av suspensjoner, sier Jacobsen.

Store ringvirkninger

Stavanger Aftenblad skrev tidligere i høst at syv rigger er på vei i opplag eller har forlatt norsk sokkel, og innen ett år kan åtte andre stå uten kontakt. Ytterligere seks rigger er i faresonen i 2016.

Ringvirkninger kan føre til at rundt 13.000 stillinger være i fare dersom alle disse riggene står uten kontrakt om ett år.

– Når en riggjobb forsvinner, følger i snitt fem andre stillinger hos leverandører med i dragsuget, sa klubbleder Arild Jenssen i Safe i North Atlantic Drilling til avisen.